Translate

Zoeken in deze blog

woensdag 19 november 2014

Zee viswedstrijd bij RobtazijL 15-11-2014


Zaterdag vertrokken wij uit Leeuwarden om 9 uur. Dat was laat voor ons doen maar het kon niet anders want om 14 uur 15 zou het tij pas hoog staan.
Bij de vishevel van Roptazijl verzamelen wij ons altijd, voor de wedstrijd en er na.
Iedereen had weer zin in het zeevissen; de vorige viswedstrijd was er immers geweldig goed gevangen. Het was al jaren geleden dat iemand meer dan 20 vissen in 1 wedstrijd ving.
Zes personen kozen er voor om in het diepere gedeelte van het parkoers te gaan vissen. Alleen de Douma's  hadden zoals altijd een heilig vertrouwen in hun vaste stek. De stek waar het de vorige keer ook zo goed vissen was.
Je moet weten dat de statistieken uit wijzen dat, als er de hele week een aflandige wind staat je beter het diepere gedeelte op kan zoeken voor de visvangst.
De toeter ging om 10 uur wij konden gaan vissen,het duurde niet zo lang of de tam tam vertelde dat Piet Hoekstra en Jaap Zuidhoek elk al een bot hadden. Dat was geen slecht teken, immers de dag was nog jong. Zou de vis dan toch vanaf Harlingen komen? Het eerste uur was het bij mij helemaal niets maar dat was niet zo erg ik wist dat als ik in de stroming kon gaan vissen dat het beter werd.
Intussen had Ronnie van Beem ook al een oerkreet geslagen. Hij had zijn eerste bot al weer gevangen die dag.
En daar begonnen de verhalen en de praatjes en opruierij zo als ik hem ook ken,maar daar laten wij ons niet door uit de concentratie halen.Maar een praatje en een lolletje hoort er wel bij anders verloop de dag nogal saai.
Wij zijn een vis club waar dat er bij hoort, en dat heeft ook wel weer wat er wordt niet met het mes op tafel gevist om het zo maar te zeggen. Nnee het gaat er wel degelijk om dat wij met zijn allen een leuke dag aan het vissen zijn.
Ronny Dijkstra had inmiddels ook al een vis gevangen.


 Het werd tijd dat de hengel bij mij ook zou gaan rammelen en daar was hij,een klap op de hengel en toen was het stil. Ik dacht hij zal er wel tegen aan gezwommen zijn laat ik even aantrekken en toen volgden er nog een paar klappen hangen,het was een mooie bot 32 cm of 33cm ik weet het ook niet meer. En er werd overal op dat moment vis gevangen,het ging vandaag niet allen om de dag prijs maar wie werd er zeevis kampioen 2014. Het kon nog alle kanten op.
Ronnie van Beem die al zeker was dat hij overall kampioen 2014 was,of toch Tjipke Douma? Maar ook Piet Hoekstra had nog een kans, maar dan moesten die andere twee het heel slecht doen. Op het eind van de dag zouden wij het wel weten. Dan was er nog de beker voor de grootste zeevis maar dan moest je wel een vangen die groter is dan de bot van Piet 39 cm. Dan moet je wel een paling vangen zo zij van Beem s`morgens tegen zijn vismaten niet wetend dat er misschien nog een grotere bot gevangen werd die dag.
Het ging bij mij redelijk goed met de vangst,ik wist dat ik een kleine voorsprong op van Beem had die toen al dacht dat hij dat niet meer goed kon maken.Hij ging zich meer met zijn hengels bemoeien en ik hoorde hem ook niet meer zo veel het werd stil aan die kant van mij en met de vangst. Even later kwam Ronny Dijkstra bij mij langs. Hij vroeg of ik langs de pier zat te vissen of ergens anders. Ik zei dat ik niet meer langs de pier wou vissen omdat ik er de vorige keer een hele grote verspeeld had en daar nu nog kwaad over was. Op dat moment had hij  nog maar een bot en twee puitalen gevangen en wilde het laatste anderhalf uur graag langs de pier gaan vissen.Wij weten ook wel dat daar in die geul en tussen de stenen de vis zich ophoud. En dat leverde hem toch nog drie puitalen op. En als hij niet twee dikke vissen had verspeeld tussen de stenen dan was hij misschien wel eerste geworden vandaag. Ik had hem nog gewaarschuwd want daar ga je natuurlijk van balen. Het is niet anders.
De visdag was weer om. De balans kan worden opgemaakt. Tjipke en Marten hebben  ondanks de aflandige wind
prima op hun eigen stekkie vis gevangen. Na de vorige keer al meer dan 20 botten te hebben gevangen, pakte Tjipke ook dit keer een eerste plek waardoor hij de terechte zeeviskampioen 2014 werd. En Marten pakte verrassend genoeg nog een bot van 40cm, de grootste van het seizoen. 


De uitslag: 
      
1.    Tjipke Douma                191 cm               6 botten
2.    Anne Dijkstra                188 cm               5 botten en 2 puitalen
3.    Marten Douma              163 cm               5 botten
4.    Jappie Zuidhoek            138 cm               5 botten en 1 schar
5.    Ronny Dijkstra               135 cm               1 bot, 4 puitalen en 1 vijfdr. meun
6.    Atte de Vries                 97 cm                 4 botten
7.    Ronnie van Beem          89 cm                 3 botten
8.    Piet Hoekstra                 83 cm                3 botten


Groet,

Anne Berend Dijkstra 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten