Translate

Zoeken in deze blog

zondag 26 oktober 2014

Zee viswedstrijd Visclub Oebele 25 oktober 2014


Het zit ons gelukkig weer eens mee. Rustig weer, droog, zonnig, kortom een perfecte herfstdag. Daar komt nog bij de wind al dagen aanlandig is. Dat betekent veel
opstuwing van zeewater wat zich meestal vertaalt in goede vangsten. Helaas zijn we maar met een klein groepje maar dit zal vooral jammer zijn voor de thuisblijvers. Daar het om 11 uur hoog is, staan we om half acht al bij de dijk. Anne en Jappie blijven bij de hevel, Piet en ik proberen het enkele honderden meter verderop en de Doumabrothers vertrekken naar hun vertrouwde stek richting Sexbierum. Het is nog donker als ik mijn hengel optuig, gelukkig begint het al in het oosten al licht te worden. Precies 8.00 uur gooi ik de eerste hengel uit. De tweede hengel ben ik nog aan het optuigen. Het valt me op dat het flink stroomt want vanuit mijn ooghoeken zie ik dat de hengeltop steeds flink staat te trillen. Dan besef ik, als ik nog eens beter kijk, dan het niet de stroom is maar een hevig trekkende bot!

Dat beloofd veel goeds en even later lig er een bot van 29 cm in de emmer. Piet Hoekstra komt ook al meteen langs om zijn vangst te laten meten. De 1e haal leverde hem een doublet op van een puitaal en een botje, samen 33 cm. Vanaf dat moment loop ik steeds achter Piet aan.


Elke keer als ik een vis vang, heeft hij net een grotere en langzaam loopt hij steeds verder uit. Het 1e uur vang ik drie botten maar daarna wordt het stil. Het 2e uur levert mij alleen een zeedonderpad op. Een vis die bijna nooit gevangen wordt op deze stek maar opvallend genoeg had ik er vorig jaar ook al eentje. Hoog tijd om even te buurten bij de hevel. Anne heeft twee mooie botten en Jappie nog niks. Hoe de Douma’s het doen, zal pas na afloop blijken. Ondertussen is het bijna dood tij. Het zal de eerste anderhalf uur nu wel rustig blijven zeg ik tegen Piet. Alsof de duivel er mee speelt, krijg ik opeens aan beide hengels beet. Ook bij Piet heeft de bel geklonken en in korte tijd slepen we er allebei een aantal botten uit. Piet heeft er zelfs een prachtig exemplaar bij van 39 cm, voorlopig de grootste bot van het jaar. Met nog twee uur te gaan, valt het bij Piet stil terwijl ik nog twee mooie botten weet te noteren. Nog een mooie vis en ik ben Piet voorbij. Zeker als ik hem hoor vloeken en tieren, navraag leert dat een vis er vlak voor de kant bij hem afviel. Ïets zilverachtigs, waarschijnlijk een dikke spiering of een zeebaarsje. Het laatste uur levert mij nog twee botten op. Piet zet echter nog een eindsprint in en vangt nog drie prachtige 30+ botten, samen goed voor 101 cm. Ik feliciteer Piet met de overwinning want 15 vissen daar komt toch niemand overheen? Toch wel! Eenmaal terug bij de hevel blijkt Tjipke Douma maar liefst 510 cm vis te hebben: 16 botten en 3 puitalen! Maar liefst 10 van zijn botten zijn boven de 30 cm. De beste vangst ooit sinds we in 2004 overgestapt zijn op het meten van de vangst (i.p.v. wegen).  Mijn elf vissen blijken niet eens genoeg voor het podium. Wat een heerlijke dag. Mooi weer, goede vangsten en fijn gezelschap. Wat wil je nog meer? De uitslag:


1.    Tjipke Douma     510 cm        16 botten en 3 puitalen
2.    Piet Hoekstra       370 cm       14 botten en 1 puitaal
3.    Marten Douma    285 cm         9 botten en 2 puitalen


Groet,  Ronnie van Beem






Geen opmerkingen:

Een reactie posten