Translate

Zoeken in deze blog

maandag 25 augustus 2014

Visclub Oebele wedstrijd 23 augustus Berlikumerwijd

Augustus, dan denk je toch aan zon, blauwe luchten en in je korte broek aan de waterkant zitten.
De afgelopen week niets van dit alles. Heel veel regen, harde westenwinden en maximumtemperaturen die niet of nauwelijks de 15 graden aantikten. Niet verwonderlijk dat de regen tegen het dakraam aan klettert als ik om vijf uur opsta. Eenmaal in de auto wordt het echter al snel droog en aangekomen bij het Berlikumerwyd is het zowaar windstil en breekt de zon door.
. Het lijkt wel zomer! Het pak kan dan ook al snel uit want het is nog even zweten op de stek. Zeker de helft van elke steiger is overwoekerd door riet dus eerst voor een ieder het nodige knipwerk om een fatsoenlijke visplaats te creëren. Blijkbaar wordt er weinig gevist op dit toch best wel aantrekkelijke wedstrijdwater. Om 7.15 uur is iedereen dan toch zover en kon de wedstrijd beginnen. Daar om me heen tegen de overkant gevist wordt, begin ik maar met een voerplek vlak onder de kant. Geen slechte keuze want al snel komen de eerste voorns op de kant en verspeel ik vlak boven het net een aardige blei. Een dure fout want na en half uurtje vallen de aanbeten weg. Dan het maar even proberen op de voerstek tegen de overkant. Ook hier hetzelfde patroon. Enkele kleine vissen waarna het stil valt. Na een dik uur heb ik  zes visjes, samen hooguit twee, drie ons. De stek onder de kant levert niks meer op dus ik concentreer me helemaal op de overkant. Zo nu en dan komt er voorn omhoog maar de kiloknallers geven niet thuis.
Maar even buurten. Anne Dijkstra heeft een brasem van ongeveer 40 cm in het net. Verder om me heen alleen kleine vis. Vanuit het niets sta ik opeens met een hele kromme hengel en de zware stompen kondigen zowaar de eerste (en helaas enige) brasem aan, een prachtig dik exemplaar van 45 cm. Langzaam maar zeker gaat het harder waaien, de bewolking wordt steeds dikker en rond elf uur begint het dan ook flink te regenen. Stom genoeg heb ik geen regenpak meegenomen dus ik blijf stijf onder de paraplu en gelukkig is de vis ook aan het schuilen. Na 20 minuten wordt het weer droog. De rest van de dag zien we gelukkig de buien links en rechts langs ons heen trekken en is de paraplu niet meer nodig. Zo nu en dan begint de vis weer te bijten en krijg ik kort op elkaar meerdere aanbeten. De vangst bestaat bijna alleen uit voorns, wel van een formaat waarmee je prima op snoek kan vissen, en een enkele blei. Anne vangt nog een tweede brasem en ook Piet Hoekstra heeft er enkele in het net. Het laatste uur is voor mij prut. De korte nacht na een eerste zware werkweek eisen zijn tol. De concentratie valt weg. Tot drie keer aan toe weet ik ondanks de lijnclip mijn onderlijn te parkeren in het riet aan de overkant met het onvermijdelijke zweepje tot gevolg. Niet verwonderlijk dat ik het laatste half uur niets meer vang. Bij de weging blijkt Marten Douma de kopstek goed benut te hebben: twee mooie brasems en de nodige kleine vis.
Zelf blijk ik door onder andere 16 dikke voorns toch net wat meer gewicht te hebben ondanks maar één brasem. Winnaar met een straatlengte voorsprong wordt echter Piet Hoekstra. Hij heeft zijn plek recht tegenover de zijvaart ten volle benut. Maar liefst zes mooie brasems zorgen er onder andere voor dat hij 6,6 kilo vis op de weegschaal brengt. Naar drie vierde plaatsen en dik verdiende overwinning. Het podium:

1. Piet Hoekstra         6635 gr.

2. Ronnie van Beem  2560 gr.
3. Marten Douma      2265 gr.

Groet, Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten