Translate

Zoeken in deze blog

zondag 24 november 2013

Zeeviswedstrijd Visclub Oebele 23 november 2013


Alweer de laatste wedstrijd van 2013. Maar er is nog niks beslist. Iedereen heeft al een schrapresultaat en maakt daardoor nog kans op het erepodium.
Zelf wil ik graag het combinatieklassement van zee en zoet winnen maar daarvoor moet ik vier punten goed maken op Anne Dijkstra. Onmogelijk? Je weet het maar nooit met vissen. Het ploegje zeevissers is klein maar constant. Voor de derde keer op rij hebben we dezelfde opkomst, de gebroeders Tjipke en Marten Douma, vader en zoon Anne en Ronny Dijkstra, nestor Jappie Zuidhoek, Piet Hoekstra, Rinus Sixma en ondergetekende. Totaal dus acht man.
De wind is noordoost en variabel en het wordt zonnig. De omstandigheden zijn dus helaas alles behalve gunstig te noemen. “Het moet roerig wezen” merkt Tjipke terecht op. Het aas van Rotgans is weer top, daar zal het niet aan liggen. Door de noordoostenwind komt het water heel langzaam op. Er moet daarom de eerste uren vanaf de pieren gevist worden.
Achter de dijk sta je in de schaduw maar op de pier sta je al volop in de opkomende zon. Wat een weertje.


. De jas kan later deze dag zelfs uit en dat eind november! Er heerst een serene rust aan het water. Wat draagt geluid dan tot ver. Ik kan Anne Dijkstra drie pieren verderop nog horen praten. Mijn aas ligt prachtig in het stroomnaadje van de pier maar geen enkel bewijs. Na twee uur moeten we van de pieren af. Ook om mij heen heb ik geen actie gezien. Wellicht maar verkassen? Ik ga even buurten bij Tjipke. Hij blijkt net een puitaal gevangen te hebben en trekt even later ook nog een dikke bot omhoog. Dat geeft de burger moed.
De eerste helft van de wedstrijd zit er bijna op. Ik zie Tjipke nog een puitaal omhoog halen. Achteraf blijkt het wel zijn laatste vis te zijn. Zelf wacht ik nog steeds op mijn eerste vis.
Dan komt er iets omhoog. Tot mijn teleurstelling denk ik dat het een krab is maar nee, het is een zeedonderpad! Wat een toevalstreffer. Dit is pas de tweede zeedonderpad die in de 24 jaar bij Visclub Oebele gevangen wordt.

. Het maakt mijn dag niet goed maar voor een soortenjager als ik wel een opsteker. Even later komt Ronny buurten. Hij en Anne zitten weer op de stek waar ze de vorige keer een emmer vol met vis vingen. Ook voor hun is het nu armoe troef, beiden één visje. Ronny heeft even langs het parkoers gebeld. Tjipke is nog koploper, verder heeft een ieder één of twee vissen, voornamelijk puitaal. Ondertussen zie ik dan toch kleine maar overduidelijke tikjes en even later kan ik een puitaal van 21 cm op de wedstrijdkaart bij laten schrijven.
Met nog een uur te gaan, blijken Piet en Rinus vier vissen te hebben. Ik zie mijn kansen slinken maar als er dan toch nog een puitaal bij mij omhoog komt, krijg ik weer hoop. Anne staat op één visje. Als ik nog een vis vang, kan ik de vier punten achterstand op Anne nog goed maken. Fanatiek vis ik door, Om het kwartier verversen, één hengel veraf en eentje tegen de pier maar het mag niet baten. Als de fluit klinkt, sta ik nog steeds op drie visjes. Uiteindelijk wordt ik vijfde en Anne zesde. Anne wint verdiend het combinatieklassement, daar kan ik toch wel vrede mee hebben. Piet wint de wedstijd met uiteindelijk vijf vissen en daarmee ook de zeecompetitie. Ondanks de slechte vangst was toch weer een heerlijk en gezellig dagje. Ik verheug me nu alweer op volgend jaar.

. De uitslag:
1.    Piet Hoekstra         108 cm  2 botten en 3 puitalen
2.    Rinus Sixma            88 cm  2 botten en 2 puitalen
3.    Jappie Zuidhoek      74 cm  1 bot en 3 puitalen
4.    Tjipke Douma         74 cm  1 bot en 2 puitalen
5.    Ronnie van Beem    61 cm  2 puitalen en 1 zeedonderpad
6.    Anne Dijkstra          50 cm  1 bot en 1 puitaal
7.    Ronny Dijkstra        42 cm  2 puitalen
8.    Marten Douma        19 cm  1 puitaal


Groet,
Ronnie van Beem




Geen opmerkingen:

Een reactie posten