Translate

Zoeken in deze blog

zondag 24 juni 2012

Visclub Oebele wedstrijd 23 juni Berlikumerwijd


Voor de vierde wedstrijd van 2012 had het bestuur voor het Berlikumerwijd gekozen. Voor mij (en ongetwijfeld vele anderen) een compleet onbekend water. De afgelopen 25 jaar heb ik op vele plaatsen
binnen onze waterrijke provincie gevist maar hier ben ik nog nooit geweest. Het parkoer ziet er prima uit. Een kleivaart van ongeveer 25 meter breed met aan weerszijden brede rietkragen zoals we dit vaker aantreffen in dit gedeelte van Friesland. Om de 25 meter zijn hier visplekken aangelegd. Mijn complimenten voor de verantwoordelijke HSV. Elke stek bestaat uit een ruim metalen plateau met daarvoor een schelpenpad.

. Daar ik als secretaris altijd de loterij verzorg, is het laatste lootje altijd voor mij. En niet voor het eerst zijn de mannen zo aardig om nummertje 1 voor mij over te laten. Ik besluit om de laatste stek helemaal achterin het parkoers te kiezen. Naast mij komt Jappie Zuidhoek te zitten, de leider in de tussenstand, dus ik kan mijn borst nat maken. De overige toppers zoals Rob Ras, Piet Topma en Ronny Dijkstra zitten helemaal aan het begin van het parkoers. Om half acht klinkt het fluitje. Ik besluit om ondanks de harde wind tegen de overkant aan te voeren. Al vrij snel volgt een aanbeet. Een mooie blei van 20 cm glijdt in het net. Die is in ieder geval binnen. Het eerste uur krijg ik regelmaat beet maar het zijn allemaal kleine vissen; enkele voorns en bleitjes en ook nog een mooie paling van 45 cm die onmiddellijk weer mag zwemmen. Daarna nemen de aanbeten af dus ik ga maar even buurten. Jappie heeft ook nog niet veel gevangen, alleen enkele voorntjes. Met de vaste stok valt de harde wind nauwelijks te vissen.
Toch zijn de omstandigheden niet slecht te noemen. Het zonnetje schijnt en het blijft de hele dag droog. Doordat de wind schuin van achteren komt, lukt het nog aardig om door de brede rietkraag in de luwte te zitten. Als ik terugkom bij mijn stek zie ik van een afstand al de feedertop heen en weer zwaaien. Ik gris de hengel van de steun en voel meteen het kenmerkende kopschudden van een mooie brasem maar enkele seconden later schiet de vis los. Ik kan me wel voor de kop slaan. In de haast ben ik vergeten aan te slaan. Gelukkig hoef ik niet lang te balen. In de twee uren daarna weet ik toch drie mooie brasems te vangen en ook nog enkele bleien. Dan strijkt er een schooltje brasem op mijn voerstek neer want opeens krijg ik de ene na de andere aanbeet. Na een half uur valt het weer stil maar de buit is binnen.


. Ik ben nu zeker 10 brasems in het net. Ook heb ik nog twee dikke voorns en enkele bleien
gevangen en zowaar ook nog een tweede paling, wederom van rond de 45 cm. Ik ben kapot want de korte nachtrust begint me nu aardig op te breken. Ik ga nog maar eens buurten. Er blijkt voornamelijk kleine vis gevangen te worden. Hier en daar zit er wel een brasem in het net maar het is maar een enkele. Hoewel er nog een anderhalf uur te vissen is, moet er een wonder gebeuren wil ik niet eerste worden. In het laatste deel van de wedstrijd weet ik nog enige brasems te vangen. Als het fluitje klinkt, blijkt er ook nog een brasem aan de haak te hangen. Vandaag schijnt alles mijn kant op te komen. Iedereen heeft vis maar de brasems blijken inderdaad schaars. Piet Topma heeft er drie in het net en wordt daardoor 2e in de A-poule. Jacob van der Bosch heeft twee dikke brasems en wat klein spul en wordt daarmee derde en winnaar in de B-poule. Ali Dijkstra heeft twee kleine voorntjes maar ook een brasem van de kilo wat haar de 2e plaats in de B-poule oplevert. Na afloop krijgen we nog een bonus want twee dombo’s proberen zeker 15 minuten tevergeefs aan de overkant hun (enorme) speedboot te traileren. Wat moet je trouwens met zo’n boot op een kleivaart. Volgens mij is dat niet eens toegestaan. Het leedvermaak is dan ook groot. De uitslag van vandaag (top 5):




1. Ronnie van Beem 12860 gr.
2. Piet Topma 3250 gr.
3. Jacob v.d. Bosch 2530 gr.
4. Jappie Zuidhoek 1800 gr.
5. Ronny Dijkstra 1690 gr.

Groet,

Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten