Translate

Zoeken in deze blog

maandag 3 oktober 2011

Van Harinxmakanaal Ritzumazijl 1 oktober 2011

Rob Ras
Visclub Oebele 1-10-2011


Het kanaal en ik, wij zijn geen vrienden. Beschouw het maar als een moeizame relatie met weinig hoogtepunten en veel dieptepunten, een haat-liefdeverhouding met
weinig liefde. De ene keer stroomt het zo hard dat fatsoenlijk vissen niet mogelijk is en de andere keer is er geen vis te vangen omdat er geen stroom is. En net als je na veel moeite de vis op je voerstek hebt, komt er een vrachtschip voorbij waardoor je overnieuw kan beginnen. En dan heb je ook nog de bootjes. Vlak voor je neus varen ze onder de kant door alsof je niet bestaat.

De Snoekbaars Vissers

En als je dus even niet oplet, ben je alweer tig meter dyneema met korf en onderlijn kwijt. Deze keer was er zelfs een boot met twee snoekbaarsvissers die in een slakkengangetje doodleuk over de hele lengte van het parkoers gingen verticalen. Van je medevissers moet je het maar hebben. Zou het veel pijn doen, zo’n 50 grams voerkorf? Gelukkig blijft het bij valse gedachten. Waarom gaan mensen überhaupt wedstrijd vissen aan het kanaal? Is dit niet de ultieme vorm van hengelsportmasochisme? Of ligt het toch aan mij. Want won Piet Topma enkele weken terug op ditzelfde kanaal niet het Leeuwarden Open met 14,5 kilo aan dikke brasems?
Ook dit keer heb ik weer het gevreesde kanaalgevoel. Het gaat hem niet worden vandaag. Het water staat doodstil, geen enkele stroming. Na dik twee uur vissen slechts twee ondermaatse bliekjes en een gebroken hengeltop. En het vrachtschip is ook al langs geweest. Maar even buurten. Piet Hoekstra heeft een voorn in het net maar deze blijkt bij meting toch echt geen 15 cm te zijn. Dit jaar zal ik wel niet op verjaardagvisite mogen komen. Tjerk Douma heeft een brasempje van drie ons in het net en Marten een blei van een gram of 70. Anne en Ali Dijkstra hebben elk enkele visjes gevangen. Geen vetpot maar in ieder geval maatse vis. Volgens de tamtam vangt Rob wel aardig. Typisch Rob. De ene keer vangt hij niks, de andere keer vist hij iedereen van de stoel.

Visclub Oebele 1-10-2011

Ronny Dijkstra komt even langs. Fijntjes herinnert hij mij aan een uitspraak van mij “Een goede visser vangt altijd wel wat”. Maar een uurtje later dan toch eindelijk zowaar een klapperende top. Ik voel zware stoten van de ander kant van het kanaal. Dat kan alleen maar een mooie brasem zijn. Rustig aan Ronnie, dit is de vis die je dag gaat goedmaken, waarvoor je al die uren zoveel moeite hebt gedaan… en dan schiet de vis los. Versuft val ik terug in mijn stoel. De waarheid dringt maar langzaam tot mij door. Snel gooi ik weer in, misschien zit er nog meer brasem op de voerstek maar het blijft bij deze ene aanbeet.
Vijf uur zijn ondertussen voorbij, nog een uurtje te gaan. Voor de zoveelste keer haal ik in voor een passerend bootje. Ik voel lichte weerstand. Geen beet gezien, wellicht weer een ondermaats visje. Tot mijn verbazing komt er een bleitje van 17 cm omhoog. Hoera! De eer is gered, een goede visser vangt immers altijd wat. Nu kan ik volgend jaar Ronny nog steeds pesten met deze uitspraak. Jan en Jacob komen zich afmelden. Ze deden buiten mededinging mee maar hebben er genoeg van. Fijn dat jullie erbij waren mannen. Tien minuten voor tijd valt mijn lijn slap. Ik voel weerstand. De hengel staat krom maar geen enkele tik. Wolhandkrab denk ik, er zijn vandaag al enkele gevangen. Geforceerd haal ik binnen. Dan kan ik nog een keer verversen en opnieuw ingooien. Wat het ook is, het schiet los. Eenmaal opgehaald zie ik een schub aan de haak zitten. Dat moet een vals gehaakte vis zijn geweest. Ik kan me wel voor de kop slaan. Had ik maar rustig aan binnengehaald. Dit kan er ook nog wel bij. Het fluitsignaal, de laatste zoetwaterwedstrijd van 2011 is voorbij. Tijd voor de weging. Anne heeft toch nog acht vissen gevangen waaronder een brasem van 5 ons. Ali heeft vijf kleine bleitjes. Tjipke Douma heeft twee mooie bleien en wordt daarmee verdienstelijk 4e. Gerben Postma heeft net als Anne acht vissen maar wel allemaal kleine bleitjes. Ook Rob Ras heeft acht vissen maar heeft er wel een aantal mooie brasems bij waaronder een prachtexemplaar van 54,5 cm. Daarmee pakt hij op de valreep ook nog de trofee van de grootste brasem. Omdat Piet een nul scoort, weet Rob ook nog de derde plaats in het eindklassement voor zich op te eisen. Jappie Zuidhoek wordt net als vorig jaar tweede. Ondergetekende was na de vorige wedstrijd al kampioen geworden. Helaas hebben enkele kanonnen zoals Ronny Dijkstra, Bert Altena en Piet Topma te weinig wedstrijden gevist om mee te doen voor het klassement. De vangsten waren dit jaar beduidend minder dan vorig jaar. Maar daarbij verschillen wij niet van andere verenigingen. Over de hele linie viel het dit jaar tegen. De eerste twee wedstrijden vingen nog vrij goed met gemiddeld een vier kilo vis per deelnemer maar de overige wedstrijden werd er beduidend minder (lees slecht) gevangen maar dat mocht de sfeer en de pret niet drukken. De grootste winst van dit jaar vind ik toch dat we aan het samenwerkingsverband met de HSV Leeuwarden drie nieuwe enthousiaste leden hebben overgehouden. Daarvoor mijn complimenten en waardering voor Hans Vijgeboom en Ronny Dijkstra die de gezamenlijke competitie op poten hebben gezet. De prijswinnaars van vandaag:

Visclub Oebele 1-10-2011

1. Rob Ras 5670 gr.
2. Anne Dijkstra 1230 gr.
3. Gerben Postma 650 gr.

Groet,

Ronnie van Beem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten