Translate

Zoeken in deze blog

woensdag 14 september 2011

Brasem vissen in Friesland



Na een lange zomerstop zijn wij weer met het wedstrijdvissen gestart, afgelopen zaterdag tring tring daar ging die rot wekker weer.

Alleen deze keer vond ik het niet zo erg want ik moest weg te vissen. Wij gingen naar het bekende viswater de nieuwe zwemmer bij Westergeest, dat bekend staat om goeie visvangsten en grote brasems die je er kan vangen en niet te vergeten de roofvis.
Ik kwam er samen met Rob Ras om ongeveer half zeven aan en het was er al behoorlijk druk, even tellen veertien man. En er moest
nog een komen, onze IJsland visser, die het parkoers nog moest uit zetten. Zou hij nog lekker liggen dromen?Maar nee, helaas daar kwam hij al aan. Helaas want dit betekende dat wij goed aan de bak moesten. Ronnie weet er namelijk altijd wel van die grote brasems uit te slepen. Nou ja als hij dat kan kunnen wij dat ook nietwaar?
Kwart over zeven klonk het fluit signaal. Wij visten tot een uur omdat er na ons alweer een nieuwe viswedstrijd stond gepland. Het is een druk bezet viswater daar bij Westergeest.visclub oebeleHet stroomde behoorlijk maar daar had ik wel rekening mee gehouden. Ik viste met mijn heavy feeder, daar kan je wat zwaarder mee vissen. Aan de lijn een 70 gr voerkorf met pootjes zodat de lijn bestand is tegen de sterke stroom. Maar ook de 70 gram kon het bijna niet houden en zwaarder wou ik niet vissen. Ik had wel gehoopt op stroom want dan willen ze meestal beter bijten maar helaas dat was niet het geval.
Maar dat was over de hele linie zo. Er werd hier en daar wel vis gevangen, maar meer daar als hier.
Verder valt er ook niet veel over te vertellen. We hebben het niet getroffen, dacht ik. Opeens een verschrikkelijke gil links van mij van Tjerk Douma. Weer wakker geschrokken, nam ik een kijkje waar hij mee zat te vissen. Het was mais. Ik ging over op een combinatie van mais en mestpieren, wat mij nog vier vissen
opleverde; een baars van 23 cm, een brasem, een halfwas brasem en een kleine blei. In aantal niet slecht in vergelijking met anderen, maar in gewicht te weinig om mee te doen.visclub oebeleTjerk zat zijn vader te pesten dat hij nog steeds niets had gevangen, waarop zijn vader zei: "Prijs de dag niet voor het avond is!' En hij kreeg gelijk, want Tjerk
moest op het eind van de dag toch erkennen dat zijn vader een veel grotere basem in zijn net had.
Verderop stond Ronnie van Beem te mopperen, er waren nogal wat vissers langs geweest die er ook wilden vissen maar nadat ze hoorden dat het een wedstrijd was gingen de meesten terug.visclub oebeleBehalve dan die ene die ons zonder blikken en blozen voorbij snorde en vrolijk op de kopstek zijn auto leegtrok en vijf meter naast Piet Hoekstra ging zitten, naast het bordje einde parkoers. Nou vraag ik je, dat doe je toch niet?? Maar hij wel! En tot overmaat van ramp begon hij ook nog de brasem voor Piet zijn neus weg te kapen.
Hij heeft er dan wel niet zo lang gezeten maar het zegt veel over sommige vissers.
Het was een uur en de balans kon worden op gemaakt, er werden 28 maatse vissen ter weging aan geboden door 15 vissers en dat is erg slecht voor dit viswater. Dat kan veel beter. Ach, volgend jaar dit dieptepunt maar weer snel rechtzetten met recordvangst. Je moet positief blijven nou?
visclub oebele

1.Ronnie van Beem 3120 gr 4 vissen.
2.Rob Ras 2910 gr 3 vissen.
3.Jaap Zuidhoek 1880 4 vissen.
4.Keimpe Faber 1570 gr 2 vissen.
5.Jan Mutsearts 1450 gr 2 vissen

De volgende en laatste wedstrijd van de zoetwatercompetitie is over drie weken (1 oktober). We verzamelen dan een uur later, dus om 7.00 uur, bij de benzinepomp bij het Europaplein.

Groet,

A.B Dijkstra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten