Translate

Zoeken in deze blog

zondag 10 juli 2011

Drachten Brasem vissen in Friesland

Visclub Oebele

Ruim voor zes uur s’ochtends rij ik het parkeerterrein op naast de Waldwei bij Oudega. Rob Ras staat er al. Jappie en Hennie Zuidhoek rijden vlak achter me. Het is een prachtige ochtend. De zon komt net boven de bomen en het waait lichtjes. Prima
visweer. Om zes uur is op twee auto’s na iedereen er. Germ Postma die Rinus Sixma moest oppikken ontbreekt, net als Keimpe Faber. Na enig wachten besluiten we maar naar Drachten te rijden. In Drachten zie ik vanuit de verte al een paar auto staan op de parkeerplaats. Keimpe blijkt er al te zijn, net als de gastvissers Jacob van der Bos en Jan Mutsears. Rob heeft ondertussen contact met Rinus, hij staat nog steeds op Germ te wachten. Helaas is dit niet de eerste keer….. Rob belt naar het huis van Germ, hij is gelukkig onderweg. Het parkoers ligt er vredig bij, de verwachtingen zijn hoog gespannen. Iedereen heeft in gedachten al een net half vol met dikke brasem. De week ervoor ben ik nog drie uurtjes wezen oefenen. Pas na twee uur en een kwartier ving ik mijn eerste brasem maar drie kwartier later had ik er zeven. Weliswaar met twee hengels maar toch goed voor het zelfvertrouwen. Een drie kwartier te laat arriveren Germ en Rinus. Ze hebben nog weinig gemist. Alleen Bert heeft een brasem in het net. Rinus gaat uiterst links van het parkoers vissen. Hij gooit in en draait binnen enkele minuten een maatse voorn naar boven, direct gevolgd door een tweede. Zelf weet ik zowaar ook mijn eerste brasem te vangen. Voor de rest geen actie. Dan maar even buurten. Terwijl ik met Piet sta te praten, zie ik Jan met een kromme hengel staan, een plaat van een brasem komt omhoog, maar liefst 53 cm. Dat zijn de vissen waarvoor we naar Drachten zijn gekomen.

Photobucket

Vanaf het begin van de wedstrijd wordt er vlak achter ons geheid. Hemelsbreed hooguit 100 meter vanaf het parkoers. Je kan de grond voelen trillen. Zou dit de magere vangsten verklaren? Halverwege de wedstrijd heb ik drie mooie brasems in het net, alle vissen van rond de 45 cm. Het zijn ook mijn enige aanbeten geweest. Ondertussen begint de wind steeds meer aan te wakkeren, al snel gevolgd door regen. De paraplu’s gaan op en de regenpakken gaan aan. Bert heeft ondertussen naar eigen zeggen een stuk of vijf brasems. Germ vist met de vaste stok en heeft 14 visjes, allemaal onder de 20 cm. Voor de rest wordt er weinig tot niks gevangen. Tjerk Douma heeft een nieuwe tactiek bedacht, hij vist vlak onder de kant en haalt zowaar met enige regelmaat maatse voorns omhoog. Ondertussen zit de 4e brasem bij mij in het net. Nummer vijf verspeel ik door lijnbreuk op de richel tien meter voor de kant. Daarna wordt het erg stil bij mij, ik weet in het vervolg alleen nog twee bleitjes te vangen. De wind neemt gelukkig weer af en draait zelfs 180 graden. Het heien gaat gewoon door… Het einde van de wedstrijd nadert, zowaar vijf minuten voor het einde begint mijn hengeltop te rammelen, lekker om zo vlak voor het sluiten van de markt nog een mooie brasem te vangen. Maar het wordt nog mooier, drie minuten later is het weer raak en ook nog mijn grootste vis; een brasem van dik 50 cm. Dan is het helaas al tijd, net als ik blijkbaar de vis op de stek heb. Aan de andere kant, als ze vijf minuten later waren geweest, had ik de laatste twee vissen niet gevangen. Bij de weging blijkt bijna een ieder in de laatste anderhalf uur nog één of twee vissen gevangen te hebben. Alleen Rob en Tjipke noteren een nul. Jappie en Hennie Zuidhoek blijken allebei precies 550 gram vis te hebben. Hennie eindigt net hoger omdat zij meer vissen heeft. Jan heeft drie brasems, als ik hem wil fotograferen met zijn grootste brasem, weigert het toestel dienst. Na enige tevergeefse pogingen zet Jan de brasem maar terug en ja hoor, dan doet het toestel het weer. Vandaar een foto van Jan met leefnet. Het klikte trouwens meteen met Jan en Jacob. Hartelijke en gezellige vissers. Hopelijk mogen we ze volgend jaar als nieuwe leden verwelkomen. Jan zou trouwens met zijn vangst een derde plaats gescoord hebben. Bert heeft maar liefst 12 vissen waarvan acht dikke brasems, grootste 51,5 cm. Als laatste is Germ aan de beurt. Hij heeft 19 vissen, een dikke brasem en 18 voorns en bleitjes. Opvallend genoeg gevangen met de vaste stok. Zo blijkt er op het Djippe gat dus toch ook met de vaste stok gescoord te kunnen worden. Bert is voor de derde keer op rij winnaar, nog nooit eerder gepresteerd bij Visclub Oebele en tussendoor heeft hij ook nog een koppelwedstrijd van onze samenwerking met de HSV Leeuwarden gewonnen. Grote klasse! De prijswinnaars:

Photobucket

1. Bert Altena 9810 gr. (12 vissen)
2. Ronnie van Beem 6410 gr. (8 vissen)
3. Germ Postma 2760 gr. (19 vissen)


Groet, Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten