Translate

Zoeken in deze blog

maandag 7 oktober 2019

Zeeviswedstrijd 5 oktober 2019



De zon komt op boven het IJsselmeer. Wat een prachtig gezicht. Ik zoef om zeven uur ’s ochtends over de afsluitdijk om bij Rotgans in Hippolytushoef het aas op te halen. Het lijkt een schitterende dag te worden. Oostenwind dus achter de dijk zit je heerlijk in de luwte en vol in het zonnetje. Weliswaar is oostenwind een bijna garantie voor slechte vangsten maar de jas kan uit. Wat een weelde, begin oktober en vissen in het truitje. Om negen uur verzamelen we bij de hevel. Helaas ontbreken Atte en Lourens maar verder is de club aardig compleet.



Om tien uur mogen de hengels uit. Na 12 minuten zit er zowaar nog aas aan de haken en geen zeesla, maar dat verandert snel. De tweede inworp en dan zie ik de karakteristieke tikken van een bot op de top. Heerlijk! Even later mag ik een botje van 21 cm laten noteren. Laas naast me vangt ook zijn eerste bot en even later zelfs een spiering van 20 cm.
Als de stroming erin komt, begint zoals gevreesd ook de overlast van zeesla toe te nemen. Het materiaal krijgt het zwaar te verduren onder het gewicht van bossen zeesla. Je moet echt binnen 15 minuten binnenhalen. Laat je per ongeluk je hengels wat langer liggen dan is de kans op lijnbreuk zeer groot, iets wat mij twee keer overkomt. Wil je echt geen risico lopen dan moet je na 10 minuten al ophalen.
Ondertussen vang ik met enige regelmaat mijn botjes. Eén keer zelfs een doublet en Floris weet twee plekken verderop zelfs een triplet botten te vangen. En voor alles is een eerste keer want drie dikke krabben aan één haak, dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Pas tegen het eind van de wedstrijd neemt de overlast van de zeesla af, natuurlijk als ook de stroming afneemt. De laatste anderhalf uur hadden we schriftelijk af kunnen doen wat mij betreft alhoewel Laas toch nog een botje weet te vangen in het laatste uur. 


Na vijf uur vissen het eind van de wedstrijd. Ik heb 12 vissen op de kaart, 11 botten, de meeste rond de 20 cm met een uitschieter van 37 cm en een palinkje van 30 cm. Ik ben kapot, het was hard werken vandaag met twee hengels. Maar ik ben dik tevreden met deze vangst, zeker als blijkt dat het ook nog eens genoeg is voor de eerste plaats. Een mooie generale voor het open FK kustvissen dat over twee weken zal plaatsvinden. Ik ben er klaar voor. Het podium:

1. Ronnie van Beem  282 cm 11 botten en een paling
2. Floris van der Hurk 242 cm 9 botten
3. Laas Faber 235 cm 235 cm 9 botten en een spiering. 

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten