Translate

Zoeken in deze blog

zondag 26 juni 2011

Viswedstrijd Dokkumer Ee Vrijheidswijk Leeuwarden

Vanmorgen moesten wij weer aan de bak met wedstrijdvissen, onze grote hobby. Wel een hele mooie, heerlijk ontspannen en genieten van het vissen en wat er allemaal om je heen gebeurt .




Ik kwam vanmorgen bij het wedstrijd parkoers aan wat al weer was uit gezet door Ronnie van Beem de secretaris van visclub Oebele, en zag dat wij er tegen aan moesten want er hadden zich maar liefst zeventien man gemeld voor deze wedstrijd. Twee daarvan waren gastvissers van HSV Ons Genoegen uit Makkum. Het zou een moeilijke wedstrijd worden was mijn vermoeden omdat wij vandaag met een overgang van lage druk gebied naar hogedruk gebied gingen. Meestal zijn de vissen dan passief en dan vooral de grote brasem.

Het was zes uur en iedereen was aanwezig. De loting voor de visstekken kon beginnen. Wij gaan altijd op volgorde van de loting zelf een visplaats uitzoeken wat altijd wel leuk is want je weet niet waar ze allemaal gaan zitten. Voor mij zijn er twee favoriete visstekken, maar daar kon ik helaas zelf niet zitten omdat een ander er al voor had gekozen. Ik ken dit water goed want ik woon er namelijk en ik weet dat bij de scheepshelling veel wordt gevist en gevoerd. Daar zit een plateau waar de kanovereniging de kano's te water laat. Deze stek doet het altijd goed volgens de statistieken van onze clubhistorie.

Dan is er ook nog de kruising van de Dokkumer Ee met de sloot die naar de nieuwbouwwijk leidt. Daar heb je visaanvoer van twee kanten en moet je op het hellinkje van de vaargeul vissen. Het is het schoonste stukje water van het parkoers omdat het voor een paar jaar terug twee jaar achtereenvolgens is gebaggerd. Er word dan ook veel roofvis gevangen. Nou betere informatie over dit stukje viswater kan ik je niet geven het is wel eens goed dat mijn vismaten het ook weten voor de volgende keer.Het is zeven uur wij konden beginnen met vissen overal om je heen hoorde je geplons in het water. Er werden behoorlijk wat voerballen er in gegooid want je moet proberen de vis die er zit op voer te krijgen. Maar dan wel zo dat er een beetje voedselnijd ontstaat.En dat is best wel moeilijk want als er een grote school brasem langs komt is het in een ommezien op als ze honger hebben,vooral in deze periode van het jaar. Ze vreten zich twee tot drie maanden vol om de winter weer te kunnen overleven, dus je kan behoorlijk wat voer er in gooien tot en met augustus; daarna worden ze weer minder actief.

Ik zat naar mijn hengel te staren maar geen tikje,op eens een gil van de andere kant van mij. Die man gooit in en weg was de dobber. ‘ Dat was de eerste’ hoorde ik hem zeggen. Waarop geantwoord werd: ‘ Dan zal je ook wel de laatste vangen’. En zo is het ook gegaan; bij de fluit haalde hij ook de laatste binnen. Twee vissen en daar heeft hij zes uur over gedaan,dat was lachen natuurlijk.Naast mij zat Rinus die kwam even buurten hij had, zo zei hij, mijn vrouw die aan de waterkant lag te spartelen maar even overeind getrokken. Zij wilde achter de vissen aan zwemmen maar bedacht zich, het was bijna te laat, ze kon niet meer overeind komen en gleed rustig aan richting zwemwater. Hij kwam precies op tijd door het hulp geroep. Ik had wel wat gehoord maar ik dacht dat zij tegen de vissen aan zat te tieren, maar nee dus, het had bijna een nieuw gehoorapparaat gekost zo zei ze! Zo zie je maar weer, kinderen aan het water daar griezel je soms ook van,maar de grote mensen moeten ook oppassen vooral als het regent. Er gebeurde van alles aan het viswater maar ik ving maar geen vis, ik heb met maden gevist en casters en in combinatie daar van met mestpiertjes.Maïs en kleine boilies met aardbeien smaak,pellets en noem maar op ik ben de apotheek helemaal bij langs geweest maar nada niks. Het resultaat was 2 schamele vissen. Het wilde zo slecht dat Gerben Postma even in zijn auto is gaan zitten om wat slaap in te halen.Het fluit signaal was dan ook een ware verlossing.
De weging van de vissen kon beginnen. Direct ontstond er enig rumoer want Jaap Zuidhoek had een winde gevangen en die mogen niet in het leefnet en zeker niet ter weging worden aangeboden .Toen iedereen Ronnie begon op te ruien over windes en karpers in netten die overal en altijd meetellen, begon Ronnie als een volleerd jurist te verwijzen naar artikel 1 van de grondwet van Oebele. Toen de gemoederen enigszins bedaard waren, wees Ronnie er ons maar weer eens op dat hij zijn werk altijd zo goed mogelijk en correct probeert uit te voeren. En dat is ook zo, uiteindelijk moeten wij als vissers de regels kennen en over voldoende kennis beschikken om vissen te herkennen. Maar ja de praktijk is helaas wel eens anders en tijdens veel andere wedstrijden mag alles in het net behalve paling snoek en snoekbaars. Dat dit verwarrend is voor onze leden is ook goed te begrijpen.
Inmiddels waren wij bij de laatste aangekomen en daar stond Ronnie wel even vreemd te kijken want wij bleken behoorlijk visles te hebben gehad van Bert Altena. Hij ving maar liefst 46 vissen en was daarmee de dagkampioen bij visclub oebele.

Ik had Ronnie al voorspeld dat ie nog wel eens tegengas zou krijgen dit seizoen, en daar heeft Bert nu twee achtereenvolgende wedstrijden voor gezorgd. Op naar de volgende!

Daguitslag:
1. Bert Altena
2. Piet Topma
3. Keimpe Faber

Groet,

A.B Dijkstra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten