Translate

Zoeken in deze blog

donderdag 18 mei 2023

Zeevissen Visclub Oebele voorjaar 2023

De 1e zeeviswedstrijd op 11 maart werd afgelast vanwege hevige sneeuwval. Twee

weken later leek er niks aan de hand tot opeens, een dag van te voren, code geel

voor wind wordt gegeven. Wat doen we? De vangstdrang wint het van het gezond

verstand. De twijfelaars trekken we over de streep met opmerkingen als “bij

zeevissen hoort een beetje wind” en “zijn we nou mannen of mietjes” en ander dom

praat. En zo begint zaterdagochtend 25 maart om acht uur de 1e zeeviswedstrijd van

Visclub Oebele.

We besluiten vanwege de ZW6 richting Sexbierum te gaan in de

hoop daar iets minder last van de wind te hebben.

Het 1e uur is het nog rustig (qua vangsten dan). Teake Wielinga naast me vangst vrij

snel twee botjes maar daarna valt hij stil. Berry Tepkema naast hem kan ze niet

vinden en verkast al snel. Atte de Vries een eind verderop schijnt aardig te vangen

en heeft al twee tripletten binnen. Maar dan gaat het vanaf het tweede uur bij mij,

ondanks de wind (of misschien wel dankzij), helemaal los. Regelmatig doubletten en

zelfs tripletten. Naast botten ook nog een dikke puitaal van 28 cm en later nog twee

van 25 en 26 cm. Piet Topma schijnt ook leuk te vangen en heeft als bonus ook nog

een paling van 62 cm en dat in maart!

Helaas slaat er door de wind wel een haak in mijn pak wat me, als ik wegloop, een

gebroken topje oplevert, maar ja, alles heeft zijn prijs. De vangsten gaan maar door.

Vanwege de ’s middags voorspelde storm en regen besluiten we om een uur eerder

om twaalf uur te stoppen. De laatste haal levert mij nog drie botten op aan de ene

hengel en twee aan de andere. Een topdag ondanks de stormachtige

omstandigheden


Compleet afgepeigerd en gesloopt pak ik in met maar liefst 27 vissen (643 cm) op de
kaart. Atte wordt tweede met 20 botten (494 cm) en Piet Topma heeft 17 botten en
een paling op de kaart. Goed voor een derde plaats en 419 cm. Wat een topdag!
De tweede wedstrijd was op 8 april. Wat een verschil met twee weken eerder. Een
flauw zonnetje en een licht noordoostenwindje lokte ons naar de waterkant. Helaas
maar vier deelnemers. Erg jammer, vooral voor de afwezigen! Deze dag werkten we
samen met een team van Van Hall Larenstein die voor onderzoek 40 botten wilde
voorzien van een transponder. De eerste inhaal had ik gelijk lijnbreuk maar toen ik de

andere hengel inhaalde, kwam de afgebroken lijn mee en er bleken ook nog twee
botten aan te zitten.
Al snel had ik in de gaten dat het wel eens een bijzondere dag kon worden. De
(plat)vis kan regelmatig met twee of drie tegelijk omhoog. Zou dan eindelijk het
clubrecord uit 2016 van Tjipke Douma (928 cm) verbroken kunnen worden? Nu ben
ik van nature al fanatiek maar vandaag… “ingooien, onthaken, beazen, inhalen” en
dat vijf uur lang zonder bijna enige pauze. Atte de Vries die naast me stond, werd
helemaal gek. Als hij er één ving, ving ik er twee. Ving hij er twee dan ving ik er drie.
Ik had zelfs een keer aan beide hengels drie botten tegelijk. Uiteindelijk eindigde ik
op het bizarre aantal van 44 botten en 7 scharren. Goed voor…1386 cm. 2e werd
Atte met 914 cm en Berry 3e met 899 cm. Laas Faber werd laatste met nog altijd 25
vissen en 719 cm. Bij elke andere wedstrijd zou dit genoeg zijn geweest voor een
eerste plaats.



22 april Roptazijl Z2 16C. De Noordelijke selectie. De beste 10 plaatsen zich voor het
NK kustvissen in Noordwijk. Wij doen met vier man mee. Ik beleef een droomstart.
Na vijf kwartier en 5x keer binnenhalen heb ik maar liefst acht vissen en na twee uur
staat de teller op acht scharren en twee botten. Laas meldt in de app dat hij onder
andere een paling van 70 cm op de kaart heeft. Dat zijn centimeters! En ik? Ik vang
de laatste twee uur helemaal niets meer! Sven Veenstra naast me die na twee uur
zes vissen had, wordt uiteindelijk eerste in het vak en tweede in de einduitslag. Ik
kom uiteindelijk 20 cm tekort voor plaatsing en eindig als 14e. Berry wordt 12 e met 2
cm meer dan ik, Atte wordt 16 e . Laas weet zich als enige te plaatsen voor het NK met
een keurige 7 e plaats. Hopelijk komen er nog enkele afzeggingen zodat Laas en
Berry op 6 november samen naar het NK in Noordwijk kunnen gaan. Winnaar wordt
Louis van Bommel met maar liefst 28 vissen.
De laatste voorjaarswedstrijd was op 6 mei. Wat een weertje. 18 graden en wind zuid
2. Ik kwam met een verbrande nek thuis. De donderdagavond ervoor had ik al even
vier uurtjes op het parkoers gevist, vangst toen 7 botten en maar liefst 5 palingen,
onder andere 73 en 64 cm. En vandaag? De vangsten vielen tegen (of waren de
verwachtingen te hoog?) De schar (twee weken terug nog volop gevangen) en de
paling leken van de aardbodem verdwenen. Ik heb het water aan de waddendijk ook
nog nooit zo helder gezien. Mijn buurman Piet Topma ving nog wel twee puitalen (en
zeven botten). Goed voor een 3 e plaats. Zelf ving ik 12 botten, ruim genoeg voor een
mooie 2e plaats. Daarmee deed ik ook goede zaken voor de competitie omdat mijn
grote concurrent Atte de Vries een slechte dag had met maar drie vissen. Winnaar
met 18 vissen en 472 cm werd Laas Faber die dus voor de tweede wedstrijd op rij

een prima resultaat scoorde. De krab was alweer nadrukkelijk aanwezig, het teken
om ons op de zoetwatercompetitie te gaan richten. Op 21 oktober gaan we weer
zeevissen.


Groet, Ronnie van Beem










 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten