Translate

Zoeken in deze blog

zondag 4 december 2022

Zeevissen Visclub Oebele najaar 2022

 Dit najaar hebben we met onze visclub vijf zeeviswedstrijden gevist. De eerste was op 8 oktober, zoals altijd op de dijk bij Harlingen. Weinig wind en bijna zomerse omstandigheden deze dag. Gelijk de eerste inworp een rammelende top en ik vang meteen een doublet botten van 22 en 33 cm. Wat een begin! Wist ik veel dat ik nog uren zou moeten wachten op de volgende bot.

Ik ving nog wel een spiering van 21 cm maar Teake Wielinga naast me dat had toen nog niks en ik stond nog steeds op drie toen hij er ondertussen vijf had. Heel veel last van zeesla en apenhaar. Na 10 minuten moest je wel inhalen want anders riskeerde je lijnbreuk. Pas het laatste uur nam de stroming en daarmee de groene ellende af. Prompt begon ik weer te vangen en zowaar mocht ik nog vijf botten laten bijschrijven. Toen was al bekend dat Berry Tjepkema er met kop en schouders bovenuit stak met 16 vissen en 456 cm. Hij had er zelfs tong van 33 cm bij. Zelf werd ik 2e en Laas Faber werd 3e met net één centimeter minder dan ik ondanks de enige paling van 68 cm. Door die ene centimeter verschil mocht ik me wel nu al kampioen van de zeecompetitie noemen. 

          

  

De tweede wedstrijd was het FK 2022 oftewel het Open Frysk Kampioenschap. 55 deelnemers uit de Noordelijke provincies maar ook onder andere een groepje Zeeuwen, Hagenaars en opvallend veel Noord-Hollanders. Het weer was weer prima, nauwelijks wind, het was ’s ochtends zelfs nog mistig. We zijn met drie man van de club vertegenwoordigd. Ik loot plek A27, halverwege het parkoers. Pas na twee uur vang ik mijn eerste vis, een botje van 23 cm en gelijk de worp daarna een scharretje van 22 cm. De eer is gered en voor de ereplaatsen doe ik dan allang niet meer mee maar het is gezellig en altijd leuk om met de andere vissers om je heen. Ik vang nog een hele dikke bot van 40 cm en eentje van 25 cm. En een scholletje van 16 cm. Bijzonder want een schol(letje) heb ik hier zeker 25 jaar niet meer gevangen. Totaal 126 cm, goed voor een 39e plaats. Mijn linkerbuurman heeft zes cm meer en mijn rechterbuurman wordt met één bot zelfs allerlaatste. Dat zegt genoeg over de plek die ik geloot heb, denk ik. Laas wordt 31e met 168 cm en Berry scoort een hele mooie 12e plek met 256 cm vis. De vangsten bestaan verder ook nog uit paling, wijting, steenbolk, een enkel kabeljauwtje en puitaal. Alle deelnemers hebben vis gevangen, een unicum. Winnaar wordt Ab Tot met 16 vissen en 435 cm. 


Op 5 november was het de grote dag. Samen met Atte de Vries en Laas Faber deelnemer aan het NK kustvissen te Noordwijk nadat we in het voorjaar 5e,6e en 9e waren geworden bij de Noordelijke selectie. Een stevig zuidwest 4 begroet ons op het strand maar het is de hele dag droog en niet koud. Atte staat in vak A, Laas in B en ik in C. Als we op de platte kar Laas voorbij rijden, zie ik hem druk kletsen met zijn buurman Ruud van Noord, in 2018 wereldkampioen kustvissen. Achteraf blijkt dat Laas geen enkel idee had wat voor topvisser er naast hem stond. Dat is ook het mooie van het NK kustvissen. Iedereen staat door elkaar en gaat plezierig met elkaar om. 

Ik sta op C14, net voor een muitje waar ik het eerste uur nog doorheen kan waden. Het eerste uur veel troep op de lijn. Gelukkig een 1e botje van 21 cm, in ieder geval geen hatelijke nul. Na een uur begint de mui voor me vol te lopen. Ondanks dat er nog maar 50 cm water staat, probeer ik een worpje van 30 meter. Tot mijn verbazing gelijk beet. Er hangt niks maar de volgende vijf halen vang ik er acht botten waaronder een doublet van twee 35 cm botten. Helaas valt het daarna bij mij stil terwijl om me heen er nog steeds vis omhoog komt. In het laatste uur nog wel een zeebaars en de laatste haal nog een botje. Uiteindelijk 16ste en Laas 26e van de 38 deelnemers van de 55+ categorie. Laas vangt vier botjes en Atte een botje en een zeebaars van 40 cm. Maar ik moet er wel bij zeggen dat de vangsten in vakken A en B een stuk minder waren dan in de mijne. Al en al een hele leuke en spannende dag. Hopelijk volgend jaar weer.

       


Een week later, 12 november alweer de laatste wedstrijd van de zeecompetitie. Heerlijk windstil en zelfs mistig weer. Door rugproblemen is vissen vanaf de (schuine) dijk voor Piet Hoekstra niet mogelijk maar het kiezelstrandje biedt hem toch de mogelijkheid om mee te vissen. Deze plek biedt mij wel als soortenjager de beste mogelijkheid om een puitaal te vangen en daarom en ook voor de gezelligheid ga ik bij hem zitten. Piet vangt vrij snel vier botten maar valt daarna stil en eindigt op zes botten. Ik beleef als soortenjager een topdag met vijf vissoorten, bot, schar, wijting, puitaal en vijfdradige meun. Berry wint weer de wedstrijd, nu met maar liefst 719 cm en 24 vissen waaronder toch nog een paling van 57 cm. Laas wordt dit keer 2e met 14 vissen en 413 cm. Een heerlijke afsluiting van de zeecompetitie 2022.  

    


Sinds 2021 sluiten we het jaar af met de Marten Douma Memorial ter nagedachtenis van onze verleden jaar in het harnas aan een hartstilstand overleden vismaat. Omdat het deze dag vooral draait om samenzijn en gezelligheid geen prijzen voor de meeste cm vis maar wel voor de grootste en kleinste bot en de grootste andere vissoort. Er werd gevist in de haven van Harlingen. De noordoostenwind maakte het koud maar gelukkig konden we aardig in de luwte zitten. De vangsten waren niet super maar de meeste botten waren wel 30+ cm. Atte had met 9 stuks de meeste vissen en hij ving met 39,5 cm ook de grootste bot. Piet Topma ving met een schar van 25,6 cm de grootste “niet bot” en met 15,8 cm ook de kleinste bot. Omdat per persoon je maar één prijs kan winnen, schoof deze door naar Berry met een bot van 18,4 cm. Het was weer een mooi visjaar met gelukkig ook nog twee nieuwe leden (Berry en Teake). Op naar 2023!

      



      Groet, Ronnie van Beem


2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag weer met mooie vangsten!

    Groeten Edward Ballast

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Edward, Bedankt voor de reactie ja Ronnie kan dat wel en visjes vangen.
    Groet,
    A B Dijkstra

    BeantwoordenVerwijderen