Translate

Zoeken in deze blog

zondag 4 april 2010

Zeevissen in Friesland

vissen

Eindelijk is het dan zover. Nadat de eerste wedstrijd door de Siberische winteromstandigheden tot twee keer is uitgesteld, gaan we dan toch los. Zelden heb ik er zo naar uitgekeken als dit jaar. Door de ijsvorming en het koude zeewater was er van vissen weinig terecht gekomen tot nu toe dit jaar, maar nu kunnen we dan eindelijk weer onze gang gaan. De dag van te voren nog even op teletekst gekeken. Wat is dat nou, zuidoostenwind voor zaterdag? De hele week is de wind zuidwest en uitgerekend op zaterdag aflandige wind. Dat voorspelt weinig goeds voor de vangsten.
Elf man hebben zich aangemeld. Germ Postma blijkt al een uur voor vertrek bij de benzinepomp te staan. Blijkbaar nog last van de wintertijd. Rond half negen staan we bij de dijk bij Harlingen. Gelukkig blijkt de wind zijwaarts te staan en komt het water al op. Na de loting spoedt een ieder zich naar de waterkant. Er zijn nog geen andere vissers waardoor een ieder zijn favoriete plek kan uitkiezen. Even naar negen uur heb ik mijn eerste hengel uitliggen. Tjonge, jonge wat is dat toch zweten met zo’n warmteoveral aan als je druk bezig bent je spulletjes in orde te maken. Rond half tien tijd voor de eerste haal en ongelofelijk, daar komt meteen een doublet botten omhoog. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt; de eerste worp van het jaar levert me meteen twee botten op (32 en 22 cm).
Wat een begin! Ik ben ook de eerste die vangt maar daarna zie ik ook bij anderen vis omhoog komen. Met enige regelmaat vang ik mijn visjes. Als de teller op vijf staat ga ik even buurten. Ronny en Anne blijken er respectievelijk twee en één te hebben. Ronny heeft er wel een bot van 35,6 cm bij. Halverwege de wedstrijd heb ik al acht botten als dat zo doorgaat moet ik op 16 stuks uitkomen maar helaas werkt het niet zo. Een uur later heb ik nog niets bijgevangen. Wel heb ik een bot verspeelt door lijnbreuk. Maar weer even buurten, nu de ander kant op. Ik sta nog steeds op kop maar het wordt wel spannend. Marten, Germ, Jappie en Rob blijken allen zeven botten te hebben. Ik sta er nog maar eentje voor. Piet Hoekstra is helemaal gek aan te worden. Hij zit pal naast Germ die zeven botten heeft met materaal dat al oud was toe mijn opa nog viste. Piet met zijn ultramoderne hengels heeft er maar eentje. De laatste twee uur mis nog een aanbeet en vang ik een botje van maar liefst 12 hele centimeters. Slechts één visje in de laatste drie uur, hierdoor zak ik naar de middenmoot. Maar we hebben boven verwachting gevangen en kunnen alleen maar tevreden zijn. Het laatste uur begint het flink te regenen. Iedereen is dan ook blij als we kunnen inpakken. Bij de laatste haal komen er hier en daar toch ook nog een paar botten omhoog. Uiteindelijk blijken er 73 botten en twee puitalen gevangen te zijn die bijna allemaal weer lekker rondzwemmen. Gemiddeld zeven vissen de man. Een prima resultaat. We kunnen dan ook terugkijken op een geslaagde start van de competitie voor 2010. De prijswinnaars:

BOT

1. Marten Douma 249 cm 11 botten

2. Germ Postma 218 cm 9 botten en 1 puitaal

3. Japie Zuidhoek 212 cm 10 botten



Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten