Translate

Zoeken in deze blog

maandag 9 november 2009

Zeevissen in Friesland





De laatste wedstrijd alweer van het seizoen. Vooraf beloofde het een zeer spannende dag te worden; zowel in de totaalcompetitie als in de zeeviscompetitie moest de beslissing nog vallen. Voor de totaalcompetitie waren nog drie man in de running: Ronnie van Beem, Anne Dijkstra en Piet Topma. Ronnie had voorafgaand 1 punt voorsprong op Anne en 4 op Piet. Spannend dus; het zou Ronnie toch niet weer gebeuren dat hij op de laatste dag een titel verspeeld? Immers met het zoetwatervissen had Piet hem ook al op de laatste dag onttroond. Nu lagen er zelfs 2 geduchte kapers op de kust. Ronnie stelde zich luchtig op, maar was voor de wedstrijd al zichtbaar gespannen. Volgens Anne had hij het zweet al tussen de bilnaad staan.
Voor het zeevissen beloofde het ook nog spannend te worden. Ik (Ronny) stond bovenaan, maar had slechts 3 punten voorsprong op Ronnie, Rob en Anne. En Ronnie en Anne waren tot op het bot gemotiveerd, dus ik zou er vol tegenaan moeten om toch nog een prijs binnen te slepen dit seizoen.
Aangekomen op onze vaste verzamelplaats boven Harlingen, klaarde de lucht mooi op. De laatste regen trok over en in het verschiet lagen prachtige blauwe luchten. Het weer zat mee, nu de vissen nog.
Anne en ik reden na loting naar onze favoriete visstek, maar zagen tot onze teleurstelling dat onze stek al bezet was door andere vissers. Het bleek dat er ook nog een andere visclub aan het wedstrijdvissen was. We zijn maar iets verder gaan zitten.Vooral voor Anne was dit balen, eerder dit seizoen had hij 2 keer op deze stek een 1e plaats weten te behalen.
Mijn eerste worp met mij feederhengel leverde mij gelijk een mooie bot op. En al snel wist ik ook een 2e bot binnen te halen. Ik had gekozen voor onderlijnen met 1 zwevende haak onderop en deze bleken vandaag succesvol. Ook gooide ik vandaag wat verder dan gebruikelijk na wat tips over mijn techniek van Anne. Anne die 20 meter naast mij zat, had nog niks en Jappie wist mij te vertellen dat Piet Topma na een uur al was gaan verkassen omdat hij niks kon vangen. Over Ronnie kwam geen nieuws binnen, maar Anne zat al niet meer lekker en baalde stevig dat hij nog geen tikje beet gezien had.


Enkele botten van ronnie

Verderop zag ik Tjerk Douma regelmatig een bot binnenhalen, met hem zat het ook wel goed. Aangezien het bij mij even stil viel, was het tijd voor een joker. Ik dacht altijd dat zeevissen vrij simpel was; je kunt wat variëren met onderlijnen en haakgrootte, je gooit dichtbij of ver weg en qua aas moet je minstens zagers en zeepieren kunnen aanbieden, that’s it. Nou niet dus. Afgelopen week ontdekte ik dat de commercie ook voor het zeevissen complete apotheken en trukendozen heeft opgezet. Ik besloot om maar eens wat te proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

Ronny Dijkstra kampioen zeevissen 2009

Mijn joker werkte fantastisch! Binnen een uur wist ik tot 2 keer toe een doublet binnen te halen. Op de joker een bot van 33 cm en één van 36,6 cm, een halve centimeter groter en het was de grootste van het seizoen geweest. Nu ben ik over het algemeen heel open over hoe ik vis en wat ik gebruik, maar deze joker blijft voorlopig nog even geheim.
We waren halverwege en ik had zeven botten op papier staan. Anne nul komma nada niks, hij had nog niet eens beet gezien. Tjerk had er ook zeker 5 of 6, Tjipke had een paar mooie botten, Jappie had er 2, Rinus scheen goed te vangen, Piet T. was naar horen zeggen de hele dijk al afgezworven maar kreeg ze niet te pakken en Ronnie?, over Ronnie hoorde je niks...
Hoewel Anne het niet meer zag zitten, probeerde ik hem moed in te praten. Piet had ook nog niks gevangen en wie weet had Ronnie ook zijn dag wel niet. Er waren nog 3 uren te gaan, het kon best nog wel. Ik gaf hem één van mijn jokers om te zien of ze bij hem ook werkten. Het duurde even, maar na een klein uurtje ving Anne dan toch eindelijk een bot. Of het aan de joker lag, durf ik niet te zeggen, maar het was wel een mooi exemplaar van 30 cm. In het laatste uur ving Anne nog een bot van 30 cm, totaal dus 60 cm. De kans was erg klein dat dit genoeg was om Ronnie voorbij te gaan, maar je weet het nooit.

Ronnie van Beem Club kampioen 2009 overal

Na zes uren vissen pakten we onze spullen en verzamelden we weer bij het gemaal van Roptazijl. Daar aangekomen bleek iedereen al in spanning te wachten. De mannen hadden Ronnie wijs gemaakt dat Anne wel 13 botten had gevangen Ronnie keek dan ook niet bepaald vrolijk. Ook hij weet echter dat er niks leuker is om elkaar een beetje voor de gek te houden en met een licht hoopvol gezicht vroeg hij Anne naar zijn vangsten. Het antwoord werd ontvangen met een grote juichkreet. Toen hij ook nog rondjes begon te dansen, vreesden we allen dat deze dans zou ontaarden in een zeer plaatselijke wolkbreuk maar die bleef ons gelukkig bespaard.
Tijd om de balans op te maken. Het was een prachtige mooie visdag. We hebben met 11 man, 55 botten en 4 puitalen gevangen. Tjerk werd dagkampioen (zie daguitslag), proficiat Tjerk! Piet en Anne hadden hun dag niet. Ronnie werd dus terecht totaalkampioen, ook jij proficiat Ronnie!Zelf mag ik in februari de Fokke Zwaagmans trofee in ontvangst nemen. Daar zal mijn vrouw weer blij me zijn…Benieuwd hoe lang het deze keer duurt voordat hij op mysterieuze wijze naar de zolder verdwijnt…

1. Tjerk Douma 256 cm 10 botten en 2 puitalen
2. Ronny Dijkstra 243 cm 10 botten
3. Rinus Sixma 191 cm 7 botten en 2 puitalen
4. Tjipke Douma 166 cm 6 botten
5. Marten Douma 121 cm 5 botten
6. Jappie Zuidhoek 109 cm 5 botten
7. Ronnie van Beem 105 cm 5 botten
8. Piet Hoekstra 76 cm 3 botten
9. Anne Dijkstra 60 cm 2 botten
10. Rob Ras 49 cm 2 botten
11. Piet Topma ----
Groeten,

Ronny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten