Translate

Zoeken in deze blog

maandag 14 juni 2010

Brasem vissen in Friesland,Wijde Greuns leeuwarden

1 Ronny 2 Jaap 3 Anne

10 juni 2010

Zwevende maden, altijd met zwevende maden vissen. Dat was de tip van Hans Vijgeboom toen ik bij het Opeinderkanaal even ging buurten. En dus gebruik ik vandaag zwevende maden. Benieuwd of het zoden aan de dijk zet. De Wijde Greuns is nou niet bepaald mijn favoriete stek. Heb een beetje een haat-liefde verhouding met de Wijde Greuns. Het is alles of niks. En vorig jaar was het tot 2 keer toe niks waarbij ik ook nog een hengel ben kwijtgeraakt. Tijd om het tij te keren.

Veertien man sterk beginnen we om 7.00u aan de wedstrijd. Ik heb lotnummer 7 getrokken en de kop stek is net voor mijn neus weggekaapt door Ronnie van Beem die lotnummer 6 had. Ik besluit tegenover een grote meerpaal te gaan zitten. Een goed richtpunt voor mijn feeder en vaak ook een stek waar de vis zich wel ophoudt. Eerst zes grote korven voer vol met casters en wormen naar de voerstek; een halve meter links van de paal. Vier van de zes exact op dezelfde plek, de andere 2 binnen een meter, goed genoeg. Aan de haak een made, een caster en een made. Na 10 minuten nog niks. Ander aas nu, piertje, caster, made. Nu wel kleine tikjes maar nog niet genoeg om op te slaan. Even licht aantrekken en ja hoor, mooie tikjes en het eerste bliekje zit in het net.

Ronny Dijkstra

Jappie die 20 meter naast me zit, heeft inmiddels met de vaste stok een mooie brasem gevangen. Niet een onaardig begin. Dan duurt het even voor de volgende aanbeet, maar dan wel gelijk een hele mooie. Korte repeterende tikken, slaan en een kromme hengel. Zo te voelen een knappe brasem. Boven water komt een mooie brasem van ongeveer een kilo. Vlak daarna nog een bliekje en na anderhalf uur heb ik dus 3 vissen. De eerste mensen beginnen te buurten. Hennie komt langs en meld dat ze 1 voorn heeft, maar dat het niet bijten wil. Ronnie van Beem zit met een lang gezicht op de kopstek, nog helemaal niks. Anne heeft 2 vissen en Jappie ook zoiets. Het wil dus niet echt en de lucht trekt ook nog dicht. Volgens Hennie gaat het om 9 uur regenen. Snel het parapluutje opzetten. Maar de regen blijft uit. Wel valt het helemaal stil met vissen. Ik blijf net zo lang uitproberen met aassoorten, lijntjes en haakjes totdat ik weer aanbeten heb. Na een kleine 1,5 uur toch weer aanbeten. Ik zit inmiddels met een grotere haak en vis met maden met een caramelsmaakje. Met succes want ik krijg mooi beet. Ik moet nog even wachten en als ik aansla, voel ik dat het een mooie brasem is. Er komt echter ook in rap tempo een boot aan en hij is al vlakbij. Die gaat mij een lijnbreuk bezorgen. Ondanks de forse weerstand van de brasem besluit ik sneller in te gaan halen, geen wijs besluit… de onderlijn breekt. Wel heb ik mijn vistuig nog gered voor de boot. Achteraf had ik wellicht meer kans gehad de brasem binnen te krijgen als ik mijn hengeltop onder water had gehouden, maar das achteraf. Vlak daarna nog eens mooi beet, met een leuk bliekje als resultaat. Daarna weer volledig stil. Jappie zie ik switchen van vaste stok naar feeder naar vaste stok en weer naar de feeder. Bij hem wil het blijkbaar ook niet.
Anne komt effe buurten en meld dat hij nog wel aanbeet ziet en dat ze in de vaargeul zitten. Maar even proberen, eerst een voerstek aanleggen en vervolgens geduldig afwachten… Maar na een half uur naar een roerloos topje gekeken te hebben, vind ik het wel goed en ik besluit zelf even te buurten. Rinus heeft 2 visjes en Ronnie klaagt dat hij nog maar 1 voorntje heeft van 15,1cm of zoiets. Een week terug had hij nog zitten proefvissen en ving de ene na de andere 50 plus brasem. Toen hij zijn vaste stok wilde uitpakken, vielen er ook nog 2 delen in het water. Het zit hem niet mee vandaag.
Als ik na 15 minuten bij mijn hengel terugkom, ligt hij er nog net zo roerloos bij. Ik trek de hengel licht aan en ja hoor er hangt een klein bliekje aan. Mazzel. Anne komt nog even buurten. Hij heeft iets groots verspeeld, een karper waarschijnlijk. Nu moet ik bij de palen zijn. Hij vist met een haakje 10 met 2 maden, 2 casters, 2 maden. Ik ga het erop wagen, dus terug naar de oude voerstek naast de paal. Ik volg de tip van Anne, maar pak geen brasem onderlijn maar een karper onderlijn. De haak vol met maden en casters en daarnaast een mini-boilie. Vrijwel direct na het ingooien, flinke klappen op de hengel. Ik heb de lijn nog niet eens strak. Ik sla aan, maar sla mis. Nog eens proberen, het duurt even, maar dan mooie kleine tikjes. Een leuk bliekje. Ik besluit met hetzelfde recept door te vissen. Maar dan valt het stil. Net voordat ik weer wat anders wil proberen, krijg ik weer klappen op de hengel. Een mooie brasem komt even later boven water.
Bert

Jappie zie ik ook nog regelmatig een visje met de feeder binnenhalen, ook naast zo’n meerpaal. Iemand meld nog dat Bert, ons nieuwe lid, wel 12 tot 15 vissen heeft. Ronnie van Beem is verderop druk in de weer met een vaste stok die hij van een ander heeft geleend. Zo te zien is hij wat aan het poeren aan de kant. De tijd tikt weg en ik vang nog een bliekje en dan klinkt het fluitsignaal.

Ronny en Anne

Na het wegen blijkt dat iedereen vis heeft, maar dat we niet veel gevangen hebben, gemiddeld 4 visjes, veelal voorns. Met 2 brasems in het net heb ik het meeste gewicht. Bert mist met 13 voorns net de prijzen, want Jappie en Anne hebben beide een brasem en worden 2 en 3. Jappie gaat in de competitie voorlopig ruim aan kop, maar dat is ook niet gek. Sinds dit jaar vist hij, na jarenlang met de vaste stok een abonnement te hebben gehad op plaats 4, ook met de feeder . Beide gaan hem goed af en daarmee begint hij een van de betere, meer complete vissers van onze club te worden. Qua titelkansen zet ik mijn geld in op Jappie.

Groeten,

Ronny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten