Translate

Zoeken in deze blog

maandag 4 oktober 2010

Van Harinxmakanaal Ritsumazijl, 2 oktober 2010

De gevangen vissen
Ronny Dijkstra Kampioen Brasemvissen 2010 Visclub Oebele
Ronnie


De slotdag van de zoetwatercompetitie van Oebele. Met vier kanshebbers voor de winst, waarvan 3 binnen een punt van elkaar, beloofd het een zinderend slot te worden.
Van begin tot eind van de zoetwatercompetitie waren de verschillen in de top sowieso erg klein. Naast spanning in de top valt toch altijd ook weer op dat we erg trouwe leden hebben. Met 16 vissende leden was de gemiddelde opkomst dit jaar 13,3. Die 0,3 is natuurlijk van Germ Postma die 2 van de 3 keer ligt te slapen aan de waterkant. Die man krijgt blijkbaar weinig nachtrust thuis J
Om 7.00u verzamelen we bij de benzinepomp bij het Europaplein. Tjipke haalt mij vandaag op; 6.50u zou ie voor mijn deur staan. 6.50u geen Tjipke… Tjipke houdt niet van te vroeg komen. 6.51u, 6.52u: hij zou zich toch niet verslapen hebben? 6.53u: als ie nou niet snel komt dan laad ik alles in mijn eigen auto in, dan maar ruzie met de vrouw die vandaag naar Bataviastad wil. Zij liever dan ik trouwens; Bataviastad, hoe kom je erbij…
6.54u: zul je zien dat ik te laat kom op de laatste wedstrijd die ik moet winnen om zeker te zijn van de competitiewinst… Als die vent nou niet komt, dan…
Hèhè, daar komt ie aan... Vriendelijk groeten we elkaar en snel laad ik mijn spullen in.
Krijgst oek steeds meer visspullen, hè, merkt Tjip droogjes op.
Tjipke is net op vakantie geweest naar Texel, was leuk maar ook veel regen, vat hij samen. Onderweg naar de benzinepomp hapert en stottert de auto nog een beetje. Het is duidelijk, zowel Tjip als zijn auto moeten nog een beetje op gang komen. Dan is de weg ook nog afgesloten en via een omweg komen we ruim 5 minuten te laat aan.
De mannen staan schuilend onder een luifel en na wat gemopper over het te laat komen, gaan we op naar de stek. Een mooi ruim en open parcours. Leuk voor een zomerse dag, maar iets minder met harde wind en regen. Wederom gemopper. Kennen we niet onder de brug zitten, vraagt er een. Ja das lekker met 12 man op 20 meter vissen, goed idee…
De loting beloofd weinig goeds, Van Beem trekt 2 en kiest de staartstek. Piet Hoekstra zit op de kopstek en ondergetekende mag als 10e van de 12 een stekkie zoeken. Midden in het parcours vind ik dan toch een mooi plekje. 25 meter rechts van mij Tjipke Douma en 25 meter naar links: Marten Douma. Naast Marten Ali, daarnaast Anne en daarnaast Van Beem. Jappie zit naast Piet vlakbij de kopstek.
Nog voor het fluitsignaal komt Hennie mopperend en wild om zich heen slaand naar me toe lopen. Het is hier een modderboel, het mooie riet is allemaal weggemaaid, het regent en ze heeft geen zin om te vissen, wil naar huis, maar dat kan niet. Ik snap er geen hout van en vraag wat er aan de hand is. Haar auto blijkt vast te zitten in de modder, ze weet niet hoe ze die eruit krijgt en wij willen haar vast niet helpen want de wedstrijd kan elk moment beginnen.
Rustig leg ik uit dat we haar natuurlijk gaan helpen en dat we de wedstrijd niet eerder beginnen dan dat haar auto uit de modder is gehaald. Gewoon ff naar Van Beem lopen en zeggen dat ie niet mag fluiten. Zo gezegd zo gedaan. Van Beem fluit nog even niet. Van Beem komt zelfs met trekkabels te hulp, zie je wel, helemaal geen rare jongen die Van Beem. Was nog even bang dat we met zijn allen een hoop modder gingen happen bij het uitduwen van Hennie’s auto… maar nee, lang leve de trekkabels!
Van Harinxmakanaal Ritsumazijl
8.30u beginnen we de wedstrijd. Er staat al een redelijke stroming en waarschijnlijk wordt die alleen maar sterker. In de voorbereiding heb ik even gekeken naar het getijdentabel van Harlingen: iets na elven is het laagwater. De stroming in het Van harinxmakanaal is naar mijn weten het sterkst rond laagwater. Ik besluit dan ook om niet strak tegen de overkant te vissen omdat ik hem daar moeilijk op stek kan houden met stevige stroming. Zes meter uit de kant vind ik een talud, gooi zes voerkorven met geknipte pieren, kapot geknepen casters en geknipte mais en leg mijn korven met ankers vast klaar.
Voor de zekerheid maak ik de vaste stok klaar op 7,5 meter, ook al vermoed ik dat ik deze niet ga gebruiken.
Na drie kwartier geen tik gezien te hebben, begint mijn feeder te rammelen. Een mooi brasempje van ca 40cm komt even later boven water. Haakrecept: 2 mestpieren met 2 zwevende maden. Een kwartier later volgt op hetzelfde recept nog een mooie winde. Daarna wordt de stroom in rap tempo sterker. Ik ga van een korf van 40 gram naar 60g, 60 met ankers naar uiteindelijk 90 met ankers. Een uur lang zie ik geen beet. De eerste lopers komen langs. Hennie, Ali & Rinus zijn aan de wandel.
Er is nog niet veel gevangen. Ook Van Beem schijnt slechts 2 kleine visjes te hebben. Ik ga dus goed. Jappie heeft net een brasem verspeeld.
JAAP ZUITHOEK
Tijd om wat te experimenteren met geurtjes. Caramel geen effect. Anijs geen tikkie. Vanille geen beweging. Aromix brasem geen tik gezien, maar… wel aangevreten maden. Aromix brasem it is… Na 10 minuten een rammelende hengel en jawel, een halfwas brasempje. Nog 10 minuten daarna een leuke bliek. Daarna mis ik nog één en dan is het weer stil.
Na enen neemt de stroming af en komt de zon zowaar voorzichtig te voorschijn. Om half 2 is het vrijwel zonder stroming. Ik begin ze op voer te krijgen en vang het laatste uur nog zes bliekjes erbij. Ik schat dat ik 2 tot 2,5 kilo in mijn net heb. Heb er een redelijk goed gevoel bij, maar je weet het niet. Het zal afhangen van de gevangen brasems.
Bij de weging blijkt als snel dat Jappie met 2 kilo vis de rest achter zich laat. Als ik mijn net uit het water til, ben ik even onzeker, het voelt niet als 2 kilo vis. Maar de weegschaal slaat uit naar ruim 2,5 kilo. One down, one to go. Van Beem zegt dat ie acht vissen heeft, maar geen grote. Even later zegt ie tegen een ander dat het er 9 zijn. Het worden er steeds meer… Als Van Beem zijn net ophaalt, spartelen de vissen wild, het zijn er veel, nee toch niet en ik zie geen brasems… Dat is nooit 2,5 kilo… Ik ben kampioen!!!
Ronny Dijkstra Grootste brasem 2010


Van Beem blijkt ruim een kilo vis te hebben en word vandaag vierde. Jappie die achter mij 2e wordt, pakt 2 punten op Van Beem en wordt dus ook 2e in de competitie. Van Beem wordt 3e. Toch knap van Van Beem. Sinds we bij Oebele een zoetwatercompetitie zijn begonnen, is Van Beem altijd bij de eerste 3 geëindigd. Gemiddeld genomen, is hij dus veruit de beste zoetwatervisser. Maar de laatste 10 jaar wordt de concurrentie steviger. Piet Topma viste ons vorig jaar naar huis en zoekt de competitie dit jaar wat meer bij de grote mannen, jammer maar ook begrijpelijk als je professioneler wilt en meer concurrentie zoekt. De stand tussen Van Beem en mij over de laatste 10 jaar is nu 4-4. En dit jaar hebben we met Jaap en beide Ronnies meer spanning dan ooit gehad. Van Beem eindigde 4 keer in de top drie en wist twee wedstrijden (De Zwette en het Djippe Gat) met overmacht te winnen. Jappie vist dit jaar voor het eerst met de feeder en pakt 5 keer een top drie notering en wint bij het Opeinderkanaal. Zelf noteerde ik ook 5
1 Ronny Dijkstra 2 Jaap Zuidhoek 3 Piet Hoekstra

Opeinderkanaal. Maar ook kreeg ik daar een aantal gouden tips van Hans Vijgeboom, waaronder die van de zwevende maden. Maar wat voor mij echter de doorslag heeft gegeven en mij tot op het bot gemotiveerd heeft, was de opmerking van Van Beem aan het eind van die wedstrijd. ‘Geen enkele vis? Een



1080 gr. (2)

Ronny Dijkstra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten