Translate

Zoeken in deze blog

zondag 22 augustus 2010

Brasem vissen in het Djippe Gat te Drachten





De vakantiestop is weer achter de rug. Vandaag mogen we weer een gezellig dagje vissen met onze visclub Oebele. Van de zestien actieve leden zijn er 15 aanwezig; mooie opkomst dus.
De visstek voor vandaag is het Djippe Gat dat aan het eind van het industrieterrein De Havens ligt in Drachten. Het Djippe Gat (of het Geaster Djip) is een afgegraven moddergat/meer aan de zijkant van het Nije Kanaal. Veel snoekbaarsvissers hier altijd, maar de brasem is meestal ook alom aanwezig.
Nadeel van deze stek is wel dat je je auto niet langs de waterkant kan zetten, dus het wordt wel effe sjouwen met het materiaal.
Bij het lootje trekken, trek ik nummer 9. Bij een ‘professionele’ viswedstrijd zou ik nu gedoemd zijn tot een stek ergens in het midden, maar bij visclub Oebele mag je je eigen stek zoeken dus wie weet. Bij Oebele gaan de meeste vissers gewoon voor een leuk stekje waar je relaxt een dagje kunt vissen, maar tot mijn verbazing kruipt iedereen vandaag naar kop of staart. Nou ja, vandaag maakt het toch niks uit; de beste stekken aan een meer liggen niet per definitie aan de kop of staartstek, immers de vis komt hier niet van kop naar staart langs.
Ik weet dat er in het midden van het parcours over een lengte van ongeveer 100 meter een mosselbank loopt langs een scherpe schuine helling, hier loop je een groter risico op lijnbreuk, maar vaak zit er ook veel vis. Aangezien ik op mijn hengels en voorslag heb, besluit ik in het midden van de mosselbank te gaan zitten. Vijftien meter links naast mij zit Peter ‘ Sheriff’ van der Veen en pas zo’n 50 meter rechts van mij zit Rob Ras. De pret duurt echter maar kort. Ronnie van Beem komt nog even kijken en besluit de drukte in de staart van het parcours te ontvluchten en gaat zo’n 20/25 meter rechts van mij zitten. Dat kon nog wel eens een leuke strijd worden.
Ali Dijkstra en Piet Topma
Zeven uur gaat het fluitsignaal en vliegen de korven de lucht door. Ik gooi zo’n 6 grote korven met voer op ca. 20/25 meter. Door het voer pinkies, mais en geknipte wormen die ik de dag ervoor nog gehaald heb bij Ploppie in Marum. Concurrent Van Beem zit op dezelfde hoogte te vissen. Sheriff Peter en de Douma’s zitten naar ik schat ongeveer op 12 tot 15 meter.
Sheriff is nog niet helemaal wakker en als hij na 5 minuten al 1 heeft hangen, moet hij mijn hulp inroepen omdat hij zijn schepnet nog niet klaar heeft liggen. Mooie sheriff die Peter; boeven willen pakken zonder wapens…
Van links hoor ik nog enkele vreugdekreten komen van de Douma’s. Ook daar dus al vis.
Ook van Beem pakt al snel zijn eerste 2 vissen. Tot die 2e vis ga ik gelijk met hem op. En dan tegen achten gebeurt het… Hans Vijgeboom steekt zijn kop om de hoek en loopt recht tegen Rob Ras aan. Die Vijgeboom heeft een aura van vis om hem heen hangen en Rob begint ze dan ook direct achter elkaar te pakken. Blijkbaar beslaat Hans’ aura zo’n 25 meter want ook Van Beem begint als een tierelier te vangen. Bij mij nog geen effect, maar hopen dat ‘ie zo snel mogelijk deze kant op komt. Maar nee, hij staat minstens een half uur bij Rob te lullen. Dan loopt ‘ie naar Van Beem. Van Beem wordt nog drukker en lijkt met 10 hengels tegelijk te vissen. Scheppen, gooien, scheppen. Hoewel Hans binnen 25 meter staat, bij mij geen tokkie op de hengel. Moet de tegenwind zijn. Eindelijk loopt ie na nog een half uur mijn kant op. Ik ga vast klaar zitten voor de klappen die op mijn hengel gaan komen… maar ze komen niet. Hans en ik houden zo’n 5 minuten een praatje en dan gaat hij weer verder. Even bij Piet Topma kijken zegt ‘ie nog. Teleurgesteld staar ik naar mijn topje, niks en het is inmiddels 9 uur geweest. Maar dan treedt alsnog het
Vijgeboom-na-ijl-effect op. Een uur lang is het gooien, slaan en scheppen. Het lijkt vandaag wel kiloknallersdag, de ene na de andere mooie brasem. Allemaal van het slag 45-50cm. Heb niet eens tijd om er fatsoenlijk aas aan te doen.
Om 10 uur besluiten Ronnie en ik effe tussentijds te wegen. Van Beems net begint namelijk vol te raken en ik heb een brasem in mijn net die een knoei gehad heeft. Van Beem heeft na 3 uren vissen 13,5 kilo en ik zit op 8,5 kilo.
Van Beem begint enthousiast over zijn all-time-record te praten van 20 jaar geleden dat hij nu voor het grijpen heeft. Blij als een kind gaat het hij snel verder. Zoveel kinderlijk enthousiasme heb ik voor het laatst gezien toen mijn dochter van 2 in de draaimolen mocht. Daar houdt overigens wel alle vergelijking tussen van Beem en mijn dochter op. Mijn dochter is nl. knap, heeft een eigen wil en is bijzonder grappig…
Dan een brul van links. Sheriff staat als McEnroe te tieren als hij een vis met een tennisbal uit het water haalt. Na de eerste woede staart hij vol ongeloof naar zijn snoer en laat het aan iedereen zien. Kom op Sheriff, niet zo dralen, herpakken, nieuwe ace eraan en verder tennissen…
Tegen 11 uur komt Vijgeboom terug. Hij vertelt dat verderop met name baarsjes worden gevangen en niet zo veel brasem. Dit maal blijft Hans wat langer staan, maar de vissen houden op met bijten. Dat pikt Hans natuurlijk niet en hij kruipt achter mijn hengel en laat even zien hoe het moet. En verdomd, gelijk beet. Maar vangen lukt nog niet. Hans moppert nog wat op mijn materiaal en geeft een snelcursus vismateriaal optuigen. Nuttige tips die ik zeker ga gebruiken. Na het aanpassen van mijn materiaal haakt hij nog even een bliekje en geeft dan snel de hengel weer over.
Vlak voor enen komt een bezwete Van Beem nog even langs om een korfje voer te lenen. Hij is er al doorheen wil hij maar zeggen…
En als om 13u het eindsignaal klinkt, is wel duidelijk dat Van Beem gewonnen heeft.
Weer terug aangekomen op de parkeerplaats viert Van Beem als een blije hond zijn overwinning. Het is voor hem een gedenkwaardige wedstrijd geweest. Het 20 jaar oude clubrecord van 18,5 kilo is uit de boeken gevist. Sinds vandaag staat het hoogste daggewicht bij Oebele op 21,5 kilo. Het record van 20 jaar terug werd overigens ook door Ronnie van Beem gevestigd in zijn allereerste wedstrijd bij visclub Oebele nog wel.
Het grappige is dat ik mij die dag ook nog heel erg goed kan herinneren, het was nl voor mij als 15 jarig jochie ook de eerste keer dat ik mee ging vissen met Oebele (als gastvisser als ik het me goed herinner). Werd mijn vader toen 2e achter Van Beem, nu ben ik het. Al 20 jaar vist die Van Beem ons de prijzen dus al voor de neus weg.
Tja als je zo’n groot kampioen bent dan kun je natuurlijk maar 1 ding doen: stoppen op je hoogtepunt, Ronnie, stoppen op je hoogtepunt… ;-)
In de tussentijd filmt Anne nog wat blije momenten van Van Beem en dreigt ze op YouTube te zetten.
Piet Hoekstra loopt inmiddels met een zuur gerzicht rond; hij is de ongelukkige die de prijzen mag uitdelen. Met frisse tegenzin neemt hij de bonnen in de hand. Hij ziet de bui al hangen. Van Beem is in alle staten. Hij rent als een dolle hond rondjes achter zijn denkbeeldige staart aan. En als Rob en ondergetekende hun prijs in ontvangst hebben genomen, ziet de kwispelende Van Beem zijn kans. In volle vaart bespringt hij Piet en lebbert hem af alsof Piet hem persoonlijk aan de overwinning geholpen heeft.

En zo wordt een gedenkwaardige dag afgesloten. In de tussenstand van de zoetwatercompetitie gaan Van Beem en ondergetekende gedeeld aan kop, op drie punten gevolgd door Jappie Zuidhoek. In de totaalcompetitie gaat Jappie aan kop op 2 en 3 punten gevolgd door respectievelijk mij en, jawel, Van Beem…


Ronny Dijkstra



Uitslag eerste vijf:
1. Ronnie van Beem 21520 gr. (27)
2. Ronny Dijkstra 12400 gr. (18)
3. Rob Ras 8130 gr. (21)
4. Peter v.d. Veen 5470 gr. (16)
5. Anne Dijkstra 5210 gr. (5)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten