Translate

Zoeken in deze blog

maandag 5 juli 2010

Brasem vissen in Friesland

Viswedstrijd Westergeest 3-7-2010

3 juli 2010

De Nieuwe Zwemmer bij Westergeest, een stek met een bijna magische klank. Het topwater van Friesland binnen het wedstrijdcircuit. Elke week en soms zelfs meerdere keren per week wordt hier wel een wedstrijd gehouden. Enkele leden hadden dit voorjaar hier al wedstrijden gevist en geoefend. Zij waren teruggekomen met verhalen over enorme, fel knokkende brasems tot ver in de 60 cm en een soms loeiende stroom waar geen voerkorf tegen bestand is. Maar er zijn ook dagen waarop het schrapen is voor een visje en de brasem van de aardbodem verdwenen lijkt. Het moge duidelijk zijn, dit is niet zomaar een water en de spanning zal er dan ook bij menigeen goed ingezeten hebben.


Ronny Dijkstra
 
Gelukkig was ik afgelopen winter al eens bij dit water wezen kijken toen de HSV Leeuwarden er haar wintercompetitie viste. Pas naar lang zoeken en bellen wist uiteindelijk het parkoers te vinden. Nu rijd ik in een keer goed en kan ik gelijk de parkoersborden uitzetten. Stipt half zeven komt de stoet vanaf Leeuwarden aanzetten. De opkomst is wat lager als normaal, wellicht ook door de nachtwedstrijd die de HSV Leeuwarden deze dag organiseert.

Na de loting zoekt een ieder een mooi plekje uit. Zelf ga ik tussen de bomen zitten. Heerlijk in de schaduw. Aan de overkant zwemmen allerlei vogels tussen de waterlelies en de zon komt net boven de bomen. Heerlijk om zo voor het startsein even van de omgeving te genieten want dat is toch ook wat vissen zo mooi maakt.

Bert Altena

Daar gaat de fluit. Zoals altijd vis ik met de feeder maar enige weken geleden heb ik ook een vaste stok aangeschaft, geïnspireerd door Jappie Zuidhoek en de digitale verhalen van Hans Wisse. Na een uur nog geen enkel tikje. Na de vorige wedstrijd bij de Wijde Greuns heeft mijn zelfvertrouwen een forse deuk opgelopen. Toen wist ik in zes uur vissen slechts vier maatse voorns te vangen, De twijfel slaat dan ook toe, vaak een slechte raadgever. Zal ik nu al op de vaste stok overstappen? Na anderhalf uur dan eindelijk een eerste en gelijk goede aanbeet. Direct na de aanslag voel ik de klappen van een forse brasem. Kicken! De vis blijft vrij lang diep en zwemt zelfs even evenwijdig aan de kant van me weg. Ik weet mijn geduld te bewaren en even ligt er een brasem van een kilo in het leefnet. Blijkbaar heb ik de vis nu bovenop mijn voerstek aan het azen want in een drie kwartier vang ik totaal twee brasems en drie bleien. Daarna valt het weer stil en krijg ik een tijd wederom geen aanbeten. Bij de anderen blijkt het ook niet storm te lopen. Gedurende de tweede helft krijg ik zo nu en dan weer beet. Totaal weet ik er nog zes vissen bij te vangen. Terwijl ik bij Rob Ras sta te buurten, trekt Bert Altena die naast hem zit een prachtige brasem boven het net. Rob heeft nog nauwelijks vis en voor Bert blijkt het pas de derde vis van de dag te zijn. Telefonisch hoor ik wat de anderen vangen mar achteraf blijkt weer eens dat je daar niet teveel waarde aan moet hechten. Vreemd dat er toch altijd mensen zijn die niet willen of durven te vertellen wat ze (niet) gevangen hebben. Ik snap dat niet, alsof ik opeens veel meer of minder zou gaan vangen als ik hoor dat een ander meer of minder dan ik gevangen heeft.


Jaap Zuithoek
 
Vaak vang ik in het laatste half uur van de wedstrijd niks meer maar nu komt er zowaar tien minuten voor tijd nog een mooie brasem omhoog van 45 cm. Rob heeft in de laatste twee uur nog goed gevangen maar heeft net 90 gram minder dan ik, terwijl favoriet Jappie daar weer 80 gram onder zit. Mijn laatste brasem blijkt dus net het verschil te maken. Hennie Zuidhoek heeft 11 vissen gevangen waaronder een paar forse brasems van rond de 50 cm. Hierdoor eindigt ze op een tweede plaats. Prachtig Hennie dat je na al die jaren voor het eerst in de prijzen eindigt, al had je vorig jaar al wel de trofee voor de grootste brasem. Winnaar wordt voor de tweede keer op rij Ronny Dijkstra met slecht vijf vissen maar daar zitten wel vier brasems van dik een kilo het stuk bij. Opvallend is dat zowel Ronny als Hennie hun vissen slechts drie meter uit de kant vingen. Zo zie je maar dat vissen onvoorspelbaar blijkt en dat het geen kwaad kan ook eens wat uit te proberen als het niet wil.


Ronnie van Beem en Hennie Zuithoek
 
Eén ding is nu zeker, Piet Topma wordt dit jaar niet opnieuw zoetwaterkampioen. De ervaring leert dat je moet oppassen met dit soort uitspraken bij onze kersverse Fries kampioen koppelvissen (nog van harte namens de gehele club Piet!) maar 30 punten achterstand op de koploper maakt zelfs Piet niet meer goed. Voor alle duidelijkheid: Piet heeft slechts één van de vier wedstrijden gevist. Tijd voor de zomerstop. Op 21 augustus gaan we naar Drachten, het eerste drie vissers in het klassement staan op 1 punt van elkaar dus dat beloofd nog wat voor de resterende drie wedstrijden. De uitslag (eerste vijf):


1. Ronny Dijkstra 5920 gr. (5 vissen)
2. Hennie Zuidhoek 4910 gr. (11 vissen)
3. Ronnie van Beem 4830 gr. (11 vissen)
4. Rob Ras 4740 gr. (14 vissen)
5. Jappie Zuidhoek 4660 gr. (20 vissen)

Groet
Ronnie van Beem

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten