Translate

Zoeken in deze blog

maandag 19 april 2010

Brasem vissen in Friesland,De Zwette Leeuwarden 17-4-2010

brasemvissen



‘ Ingooien, bambambam, slaan en weer een kromme hengel… flink actie, voorzichtig slepen, snel scheppen, andere hengel erin, vis in leefnet en bambambam nog zo’n rondje.
De ene brasem na de andere sleep ik eruit. Het zweet gutst me van het voorhoofd. Van Beem zit verderop jaloers te kijken, hèhè. Dit seizoen is die wisselbeker van mij, kom maar op, bambambam…. Pieppieppiep Piep m’n telefoon… ‘
05.15u, umph m’n wekker: ’t was maar een droom, jammer.
Douchen, ontbijten en hop in de auto. Spullen stonden klaar in auto, smartboy, no more stress… Ha, vorig jaar stond ik met mijn suffe kop om 5 uur ’s nachts mijn visspullen nog te verzamelen of een voertje te maken. Niet dit jaar; een goede voorbereiding is het halve werk.
06.00 uur, McDonalds: 13 man vol ongeduld, snel naar de Zwette.
06.10u: Zwette, flinke mist, 50 meter zicht.
Nou ja, boeien.. als ik de top van mijn hengel maar zie.
06.20u: Lotje trekken, hmmm geen gunstig nummer.
06.30u: Als een van de laatsten zoek ik mijn stek op.
Puf ver lopen om een goede stek te vinden. Heb vorig jaar flink wat ‘ professioneel’ spul gekocht en dat moet ik nu bekopen. Normaal kon ik alles in 1 keer sjouwen. Wordt nu drie keer. Zeven uur beginnen zei de gek. Na al dat gesjouw blijven er voor mij nog 18 minuten over om de boel klaar te krijgen. STRESS!!! Volgende week steekwagen kopen, toch wel handig.
Snel voer afmaken, nog een keer zeven. Eerst maar 1 hengel klaarmaken, ingooien, nog iets verder naar de overkant, nog een paar keer ingooien en ja, lijn achter clip. Koffer klaarzetten, schepnet, leefnet, nog 5 minuten, casters in voer. Casters, casters, gromgrom, waar zijn ze?!? Grrrr, casters weg. Weer terug naar auto, grrrr. Ah, daar zijn ze; waren halverwege in gras gevallen. Snel terug, casters fijnknijpen, korf klaarma….. PRRRRIIEEETTTTT! Het fluitsignaal…
07.00u: tja, niet bepaald een relaxed begin, hè? Maar het kan vast niet erger worden, toch?? Dus nu relaxed, ok? Ja, dat lukt. Ik gooi zes korven voer gevuld met pinkies en casters op mijn voerstek en dan begint het vissen. Niet direct beet, dus maar even andere hengel nog klaarmaken, grrr wil niet, bril beslaat steeds door die !@#$! mist. BAMBAMBAM, grrr,zul je altijd zien als je met de andere hengel aan het klooien bent. Gemiste kans. Nieuw aas en voer en hup verder met andere hengel. BAMBAMBAM, ha, maar nu pak ik hem met wat kunst en vliegwerk wel. Mooie brasem, maar wel haak geslikt, lijn doorknippen. Gelukkig was andere hengel zo goed als klaar: aas, voer in korf en gooien maar…. Hmmmm, iets te enthousiast, korf vast in riet, lijn was nog niet afgesteld, tja… Wet van Murphy, haat Wet van Murphy. Droom ik soms nog,? Brrr, lijkt wel een nachtmerrie.
Enfin, zo ging dit nog zo’n 2 a 3 uren door waarin ik 10 onderlijntjes moest wisselen (haak in jas lijn geknapt, haak in leefnet, haak in schepnet, slikker, lijn in dubbele knoop om korf heen etc. etc.), 2 korven verspeeld heb en een topje van mijn hengel heb gebroken. En ik maar denken dat ik kan vissen. Nou, niet dus, ik bak er niks van en ik ben zeker niet relaxed, daar gaat mijn voornemen…
Doodgemoedereerd komt Van Beem na 3 uurtjes polshoogte nemen. Of ik nog wat gevangen heb? ‘ OF IK WAT GEVANGEN HEB?’ GRRRR, JAZEKER!! Een jas, een leefnet, een schepnet, een rietkraag en een voorbijdrijvende balk EN JIJ!?!?!?
Maar dit denk ik slechts natuurlijk. Ik antwoord beleefd dat ik 2 brasems heb en wat voorns. Enthousiast vertelt hij dat het zweet hem van het voorhoofd afgutste de eerste

brasemvissen

2,5 uur. De ene brasem na de andere…… blablablablablabla.
‘ Waar had ik dat nou eerder gehoord?’ Oh ja, in mijn dromen, maar dat ging toch net iets anders…
De laatste 3 uur van de wedstrijd brak het zonnetje door, het werd nog een mooie dag en ik heb nog even heerlijk aan de kant gezeten. Dat kon ook want de vissen beten niet meer na 10 uur…
Ik pak toch nog een paar brasems en ben benieuwd of ik de schade wat heb weten te beperken. Als eerste kom ik Jappie tegen en vraag hem naar zijn vangsten.
Jappie: ‘ De eerste vijf uur was het niks, maar dat laatste uur… de een na de ander, kon er niet tegen gooien…. het zweet gutste me van het voorho….’
Jaja, dat verhaal ken ik nu wel en mijn gedachten dwalen af naar mijn bed. Wat lag het toch lekker vanmorgen...

Groeten,

Ronny

De uitslag, top 5:

1. Ronnie van Beem 11710 gram (27 vissen)
2. Jappie Zuidhoek 9160 gram (22 vissen)
3. Ronny Dijkstra 4960 gram (17 vissen)
4. Piet Hoekstra 3020 gram (16 vissen)
5. Anne Dijkstra 2830 gram (8 vissen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten