Translate

Zoeken in deze blog

zondag 18 oktober 2009

Zeevissen in Friesland,Zeeviswedstrijd 17 oktober 2009

Hier is het ook mooi zie het mooie viswater?bij Roptazijl
Dit waren enkele Botten die Ronnie van Beem gevangen heeft
1 anne Dijkstra 2 Tjipke Douma 3 Piet Topma 17-10-2009
Wat is dit ook een mooie visstek daar bij Harlingen


Omdat onze Pieten zich geplaatst hadden voor het NK kustvissen te Noordwijk op 24 oktober, hadden we besloten de eerste najaarswedstrijd een week te vervroegen. De weersvoorspelling leek eerst niet zo gunstig, maar door de aanlandige noordenwind en de storm daags voor de wedstrijd (waardoor de bodem omgewoeld wordt en de bot vlak onder de kant komt) hadden we toch hoop op goede vangsten. Eenmaal aangekomen bij onze vaste stek op de dijk bij Harlingen moesten we meteen schuilen voor de zware slagregens. Kort daarna werd het echter droog en dat zou de hele dag zo blijven. S’middags brak zelfs het zonnetje door dus over het weer mochten we niet klagen. Na het uitdelen van het aas zocht een ieder zijn plek binnen het aangewezen parkoer. Zeven man gingen ver over rechts zitten. Zelf zat ik samen met de Pieten en Rinus aan de linkerzijde. Het nadeel is dan dus wel dat je niet weet wat er door de anderen gevangen wordt. Wel kreeg ik meteen van Rob door dat Anne al in de eerste haal een bot had gevangen.



Het 1e uur kregen we geen enkel bewijs. Maar toen beet Piet Topma de spits af en hoe; hij haalde meteen maar twee botten tegelijk omhoog. Zo’n zogenaamd doublet is tegenwoordig een uitzondering aan de Waddenkust maar achteraf bleek dat meerderen van ons dat genoegen mochten proeven. Even later kreeg ik ook beet. Tijdens het inhalen begon de bot een 20 meter voor de kant ineens te duiken. Compleet verrast lukte me het niet de vis op tijd omhoog te krijgen en schuurde de haaklijn af op de stenen rand vlak onder de kant. Uit ervaring kan ik vertellen dat het een flinke bot moet zijn geweest want een bot onder de 35 cm krijg ik altijd wel omhoog. Zwaar balen want ik verspeelde niet alleen een mooie vis maar waarschijnlijk hiermee ook de trofee voor de grootste bot. Ondertussen begonnen Piet Hoekstra en Rinus ook diverse botten te vangen en ook Topma dieselde aardig door. Na drie uur vissen stond ik echter nog steeds op de hatelijke nul en besloot daarom maar om te verkassen. Had ik dat maar eerder gedaan want een uur later had ik vijf botten waaronder twee doubletten. Ik stond nu een stuk dichter bij de andere zeven vissers dus met nog een uur te gaan, toch maar even buurten. Even Anne Dijkstra gevraagd naar de vangst. Zijn antwoord: een stuk of 15. Dan sta je toch met je mond vol tanden want dat verwacht je niet. Ronny Dijkstra had er zeven waaronder een dikke spiering van 17 cm!. En ook de anderen vingen dus volop tevreden gezichten. Uiteindelijk wist ik toch nog totaal zeven botten te vangen. Na afloop bleken we met 11 man 83 botten, één paling en één spiering gevangen te hebben, kortom we hebben een superdag gehad. Tjerk Douma had met 35 cm de grootste bot van de dag. Anne won zoals verwacht met 15 botten, Tjipke Douma werd 2e met 11 botten en onze joker voor het NK kustvissen Piet “toppertje” Topma werd met 3e met 9 botten.

Het was een mooie dag te vissen aan het wad ook om te zeilen

Tot de volgende wedstrijd op 7 november,








Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten