Translate

Zoeken in deze blog

zondag 17 mei 2009

Brasem vissen in Friesland

PIET TOPMA
PIET EN TJERK ALI EN HENNIE
1 PIET TOPMA 2 RONNY DIJKSTRA 3 RONNIE VAN BEEM
ALI DIJKSTRA


Hallo leden en bezoekers van deze site. Gisteren weer even lekker wezen vissen op brasem. ‘S morgens was het eerst verzamelen bij die grote hamburgertoko in Goutum. Het was zes uur en iedereen was er behalve Ronnie van Beem, want die was iets vroeger naar het viswater gegaan om het parkoers uit te zetten aan de Franekervaart bij Britswerd, zoals afgesproken door het bestuur. Ze hadden er allemaal weer zin in zo te horen, het ging weer over vissen en de begroeiing die er zou wezen aan de waterkant, maar dat viel mij nog wel mee toen wij daar aangekomen waren. Iedereen kon zijn plek wel vinden, maar één koos verkeerd zo later bleek. Het was ondertussen 7.15 uur en Ronnie gaf het startsein. Wij konden beginnen met de wedstrijd. Het was mooi weer, beter als gisteren. Het was droog maar er stond nog wel een stevige wind. Zo is er altijd nog wel wat, wat beter kan maar het kan ook minder! Al vlug werden de eerste vissen gevangen. Ali, die naast mij zat, heeft nog geen vijf minuten hoeven te wachten, toen had zij er al één, dat beloofde wat. Ik (Anne) hoefde ook niet lang te wachten want toen kwam de eerste brasem al boven water. Ik dacht al dat mijn leefnet te klein zou zijn, maar was dat maar zo! Piet Topma die naast Jan Hoff zat was scherp vandaag. Hij ving de een na de andere. Het zou spannend worden vandaag, zou hij doen wat hij mij beloofd had? Om zijn eigen gezegde te citeren: “hij zou ons het snot voor de ogen weg vissen”. Zo mag ik het horen als het maar gezellig blijft.


Visclub Oebele is een hengelsportvereniging waar saamhorigheid en goede sfeer hoog in het vaandel staat. Wij gaan niet alleen voor de wedstrijd maar ook voor de gezelligheid en genieten van alles wat er om ons heen gebeurd. Hier bij Britswerd zit je midden in de natuur, lekker stil. Dan ineens heel veel gemopper even verderop. Het was Jan, er vloog een hengel door de lucht en een leefnet. Jan was van plan op te houden met vissen. Toen hij even later bij mij kwam zei hij dat hij steeds vast zat en al vijf korfjes verspeeld had. Dat was tussen acht en negen uur ’s morgens. Ik zei dat hij wel een andere plaats mocht zoeken, want de dag was ook nog niet om. Dat mag bij de andere visclubs niet, als ik het goed heb, maar bij ons wel en dat heeft ook wel weer wat. Dan is niet je hele dag verpest ,het moet ook geen inspanning worden dat vissen. De berichten die ik kreeg van andere vismaten was dat er redelijk vis gevangen werd, zelfs Marten zat lekker vis te vangen en Tjerk kreeg weer visles van zijn vader. Maar… het kan straks ook wel eens andersom wezen. Met zeevissen heeft hij dat al regelmatig laten zien!! Na elf uur werd er maar weinig vis meer gevangen dat was bij iedereen zo. Na het fluitsignaal van Ronnie (einde wedstrijd) kon de balans opgemaakt worden. Hier volgen dan de nummers een tot en met vijf: 1.Piet Topma 6790 gr. 2.Ronny Dijkstra 5200 gr. 3.Ronnie van Beem 4900 gr. 4.Anne Dijkstra 3200 gr. 5.Marten Douma 3080 gr. Tot de volgende keer bij het Bisschopsrak in Leeuwarden.
FRANEKER VAART BIJ BRITSWERD FRIESLAND

Groet Anne

1 opmerking:

  1. Nou voelde me wel een hovenier want ik moest eerst wel even een mooi plekje bij elkaar knippen want anders kon je mij niet zien.
    Was weer een leuke dag en er werd vis gevangen.gr Piet Topma

    BeantwoordenVerwijderen